پیوند ها
آمار بازدید سایت
بررسی رابطه استفاده بیش از حد از بازی های رایانه ای در افت تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی
فرمت فایل: docx
تعداد صفحات: 64
تابستان 96
چکیده:
موضوع تحقیق در خصوص بررسی استفاده بیش از حد از بازی های رایانه ای در افت تحصیلی دانش آموزان است . گرایش بیش از حد به بازی های رایانه ای و اثرات منفی این بازیها روی اقشار مختلف در جامعه با توجه به اینکه اغلب گرایش به بازی های رایانه در نوجوانان دیده می شود ، در پی بررسی نقش و تاثیر بازی های رایانه ای بر روی کودکان و نوجوانان و تاثیرات مثبت و منفی آن بر روی افت تحصیلی دانش آموزان هستیم ، این تحقیق دارای دو فرضیه میباشد که استفاده بیش از حد از بازی های رایانه ای باعث افت تحصیلی در دانش آموزان می شود و استفاده بیش از حد از بازی های رایانه ای باعث افت تحصیلی در دانش آموزان نمی شود.
متغییر های این تحقیق بازی های رایانه ای و افت تحصیلی است. این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی است ، از جمعیتی تعریف شده از دانش آموزان راهنمایی دخترانه و با متغییر مشخص وابسطه و مستقل به انجام رسید ، ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر 25 سئوال بر اساس طیف لیکرت بود ، جهت دستیابی به اهداف از آزمون کای دو ، تحلیل واریانس ، انحراف معیار و میانگین استفاده شد.
ابزار اندازه گیری پرسشنامه بوده است که شامل 15 سئوال بسته پاسخ بود که 8 سئوال مربوط به فرضیه اول ، 7 سئوال مربوط به فرضیه دوم میباشد ، برای هر سئوالی جدولی تهیه شده و نمودار ستونی مربوط به آن رسم شد ، سپس میانگین جنیه های مثبت و منفی سئوالات مربوط به هر فرضیه بدست آمده و جدول نمودار مربوط به آنها رسم شده است و نتایجی که از فزضیه اول و دوم به دست آمده نشان میدهد که استفاده بیش ازحد بازی های رایانه ای باعث افت تحصیلی دانش آموزان می شود و اثرات روحی و روانی و جسمی نیز بر روی دانش آموزان می گذارد و راهکارهایی برای کاهش اثرات منفی استفاده بیش از حد از بازیهای رایانه ای ارائه شده است.
مقدمه:
بازي، هم چنان که وسیله سرگرمی است، جنبه آموزشی و سازندگی نیز دارد و در برخی از موارد اشتغال کودك به بازي بیش از ارزش خواندن کتاب است . کودکان در خلال بازي ها به ویژه بازي هاي آموزشی، به مفاهیم ذهنی جدیدي دسترسی پیدا م یکنند و مهارت هاي بیشتر و بهتري را کسب می نمایند. آنان به کمک بازي، تجارب ارزنده اي به دست می آورن د و در حین بازي، مطالب آموختنی بدون فشار و با میل و رغبت فرا گرفته می شود . به همین دلیل برخی مربیان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت معتقدند که هرگونه مطالب درسی را باید فقط همراه با بازي به کودك آموخت و اصولاً بهتر است ساعات رسمی دروس مدارس ابتدایی را به ساعات بازي هاي خلاق و آموزنده تبدیل کرد, 2009 ) ( Aazami. به موازات راه یابی فن آوري رایانه به تمامی لایه هاي زندگ، بازيها نیز دست مایه این فن آوري قرار گرفته اند و یکی از جلوه هاي زندگی کودکان را تحت عنوان باز يهاي رایانه ای به وجود آورده اند. بازي رایانه اي را می توان، منبع یادگیري و نیز سرگرمی به شمار آورد و کودکان از این راه راهبردهاي تعمیم یافته اي را به منظور یادگیري براي یادگیري به دست آوردند. بازي رایانه اي، باعث بهبود تجسم فضایی(Squirck, 2006) و افزایش مهارت انتزاعی ذهنی آزمودنی ها می شود.(Suppes, 2006) بازي هاي آموزشی رایانه اي به دلیل انعطاف پذیري در دسترسی به انواع برنامه ها ، خودپویایی، محتواي غنی و توانایی پاس خگویی به نیازهاي فراگیران، بسیار مورد توجه نظام هاي آموزشی قرار گرفته است .(Zofan & Lotfipoor, 2009) شناخت انواع بازي رایانه اي به ویژه جایگاه بازي آموزشی رایانه اي در نظام آموزشی کشور و استفاده از آن به عنوان ابزار کمک آموزشی در این برهه از زمان ضروري به نظر م یرسد. کودکان در خلال بازي ها به ویژه بازي هاي آموزشی به مفاهیم ذهنی جدیدي دسترس ی پیدا می کنند و مهارت هاي بیشتر و بهتري را کسب می نمایند. بازي به کودك کمک می کند تا دنیایی را که در آن زندگی می کند، بشناسد، بفهمد، کنترل کند و میان واقعیت و تخیل فرق بگذارد.(Firoozi, 2000 ) نحوه آموزش و ارایه مطالب اگر به شیو ه هاي متعدد و مختلفی باشد، بهتر نتیجه می دهد، چه بهتر که یکی از این روش هاي آموزش را غیر از توضیح معلم و روش هاي معمول کلاس به این صورت بنا بگذاریم که کودکان نسبت به درك و فهم خود ، به تجربه، دستکاري و تکرار مفاهیم و اصول دروسی که می خواهند بیاموزند، دست بزنند.(Khodaei Khiyavi, 2001 ) استفاده کودکان از ابزار و وسایل آموزشی در بیان احساسات و افزایش خزانه لغات و مفاهیم کلمات آنها را کمک خواهد کرد.
فهرست مطالب:
عنوان
فصل اول: روش تحقیق
1-1 مقدمه 3
2-1 بیان مسئله : 4
3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق : 4
4-1 هدف تحقیق : 6
5-1 فرضیه ها : 6
6-1 متغیرهای تحقیق : 6
7-1 تعاریف مفاهیم کلیدی : 6
فصل دوم :ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق
1-2 مقدمه 8
-2تعریف افت تحصیلی : 9
3-2 علتهای افت تحصیلی : 9
4-2 تعریف ارزشیابی : 10
5-2 انواع ارزشيابي 11
1-5-2 هدف ارزشيابي تكويني يا مستمر : 16
2-5-2 شيوه هاي اجرايي ارزشيابي تكويني يامستمر: 18
3-5-2 نظام نمره دادن در ارزشيابي مستمر : 21
6-2 فواید بازی های رایانه ای برای کودکان : 22
7-2 تاثیرات بازی های رایانه ای خشونت آمیز بر روی کودکان و نوجوانان 23
8-2 تعاريفي از خشونت در رسانهها 24
9-2 تحقيق در خصوص تاثيرخشونت و رسانهها 25
1-9-2 گمراهي بازيگران بازيهاي اينترنتي/ويدئويي خوشونت آميز 26
2-9-2 ماهيت و تأثيرات خشونت در رسانه بر روي كودكان و نوجوانان 29
10-2 حساسيت زدايي 30
11-2 راهكارهاي مداخله ي ممكن و احتمالي 31
فصل سوم : روش انجام تحقیق
1-3 جامعه آماری : 35
2-3 نمونه و روش نمونه گیری : 35
3-3 ابزار های جمع آوری اطلاعات : 38
4-3 روش های آماری برای تجزیه و تحلیل اطلاعات : 39
فصل چهارم :یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل آن ها
1-4یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها : 40
1-1-4 تجزیه و تحلیل مربوط به فرضیه اول : 40
1-1-1-4 سئوالات پرسشنامه : 40
2-1-1-4 نمودارهای تحلیلی فرضیه اول 42
2-1-4 تجزیه و تحلیل فرضیه 2 : 45
1-2-1-4 سئوالات پرسشنامه : 46
2-2-1-4 نمودارهای تحلیلی فرضیه دوم 47
فصل پنجم : خلاصه و نتیجه گیری 1-5
خلاصه و نتيجه گيري 52
2-5 محدودیتهای تحقیق : 53
3-5 پیشنهادات : 54
منابع 55
فروشگاه آنلاین محصولات دانلودی
پشتیبانی خرید: 09337266852
مبلغ قابل پرداخت 12,000 تومان
برچسب های مهم