پشتیبانی خرید: اگر پس از تکمیل خرید لینک دانلود را نتوانستید دریافت کنید، با شماره تماس 09115569722 ارتباط برقرار کنید (فقط پیامک) تا همان لحظه بررسی و سریعا مشکلتان را برطرف نماییم. برای شنیدن بخشی از کتاب های صوتی لطفا در تلگرام پیام دهید. آیدی تلگرام: @nabtarinfile

دانلود مقاله کامل هرمنوتیک


دانلود مقاله کامل هرمنوتیک

هرمنوتیک

 

 

نوع فایل: word

تعداد صفحات: 19

 

این مقاله برای دانشجویان کارشناسی ارشد و کارشناسی فلسفه گزینه مناسبی میتواند باشد.

قسمتی از متن مقاله:

هرمنوتیک به طور کلی چیست و چه اهمیتی دارد؟

اصطلاح هرمنوتیک در اصل از واژه یونانی (هرمنیون) گرفته شده است. گرفته شده که فعل است و به معنای (تفسیر کردن) به کار می‏رود. اما برخی آن را مأخوذ از نام (هرمس) خدای یونانی و پیام‏آور خدایان می‏دانند که هم آورنده پیام بود و هم تفسیر کننده آن. بدین‏ سان (هرمنوتیک) نیز، عملی هرمسی است و مفسر، کاری هرمسی می‏کند و می‏کوشد تا به کشف معنای سخن و تفسیر پیام بپردازد. اما در اصطلاح، از هرمنوتیک تعریف‏های مختلفی ارائه شده است که در این مختصر، مجالی برای طرح آنها وجود ندارد؛ ولی تعریف اصطلاحی رایج آن است که هرمنوتیک (نظریّه یا فلسفه تفسیر معنی) و نوعی روش پژوهشی است که ویژه علوم انسانی و علوم اجتماعی می‏باشد. مطابق این تعریف، بحث اصلی هرمنوتیک عبارت است از این که جریان (فهمیدن) چگونه صورت می پذیرد؟ معنی چگونه از عالم شخصی به عالم شخص دیگر منتقل می‏شود و به دنبال این‏گونه پرسش‏هاست که مباحثی درباره معرفت عینی، نسبیت معرفت یا فهم، زبانمندی فهم، تاریخ مندی زبان و فهم، تجربه زیست یا جهان‏زیست، فهم قبلی، امتزاج افق‏ها، پیش‏ساخت معنایی و نقش پیش‏فرض‏ها در فهم، بهتر فهمیدن و فهم کامل، تکامل و رشد معرفت، نقادی متن، نیت مؤلف و ده‏ها مسأله دیگر در این علم مورد طرح و بررسی قرار می‏گیرد.

1- فهمیدن، گونه ای از شناخت است. خواندن یک متن یا شنیدن یک گفتار غیر از فهمیدن آن است. ممکن ست شخصی سخنی را بشنود یا متنی را بخواند ولی آن را نفهمد. با عمل تفسیر، متن یا گفتار شفاف می شود.

2- تفسیر یا تاویل، خود نوعی قرائت و روایت است. قرائت و روایت، ماهیت و هویت می سازد و چه بسا خود به گفتمانی از حقیقت تبدیل گردد که ما در درون آن زندگی می کنیم و یا این که در صدد تغییر جامعه بر اساس آن گفتمان برآییم. مارکس می گفت که فلاسفه در پی تفسیر جهان هستند، ولی سخن بر سر تغییر آن است و اینک از دیدگاه هرمنوتیکی باید گفت که تفسیر و تاویل، خود تغییرند و زمینه ساز تغییر.

3- هرمنوتیک به همراه نظریه انتقادی دو پارادایم مجزا، اما مرتبط به هم، از نقد را فراهم کرده اند که به سه دلیل، مهمند. هر کدام از این دو روش، تاریخی از انتقاد را در 50 سال گذشته توسعه بخشیده اند. نظریه انتقادی در تئوری های سیاسی - اجتماعی و زیبایی شناسانه، و هرمنوتیک در ادبیات انتقادی، و فلسفه به طور عام. بنابر این، دو روش مذکور می توانند تجربه ارزشمندی برای مشکلات حاضر از نقد اخلاقی و سیاسی در اختیار ما بگذارند. دیگر این که هر کدام از این ها، یک نوع انعکاس فلسفی از شرایط تاریخی شان را که از آن آگاهند، بیان می کنند و این شرایط را برای نقد، ضروری نشان می دهند. سوم این که نقد اخلاقی و سیاسی در جو فلسفی زمان ما هنوز از این دو ملهم است.

4- از لحاظ روش شناسی، روش تاویل یا هرمنوتیک در برابر تجربه گرایی ، مکانیک گرایی ، طبیعت گرایی و بویژه اثبات گرایی و حتی رفتارگرایی قرار دارد و در مقابل نظریه وحدت روش در علوم (طبیعی و انسانی) به تمایز روش در علوم معتقد است که امری است بسیار مهم و بنیادین.

انواع هرمنوتیک عبارت است از:

هرمنوتیک مذهبى ، هرمنوتیک کلاسیک ، هرمنوتیک مدرن ، هرمنوتیک انتقادى ، هرمنوتیک دریافت.

فهرست مطالب:

عنوان

هرمنوتیک به طور کلی چیست و چه اهمیتی دارد؟

هرمنوتیک عبارت است از این که جریان (فهمیدن) چگونه صورت می پذیرد؟

علم هرمنوتیک در طی تاریخ چگونه مورد استفاده قرار گرفته است؟

هرمنوتیک در طی رشد و بالندگی و تحولش معانی و تفاسیر گوناگون یافته است که به شرح ذیل می‌باشد:

جایگاه محقق یا مفسر در هرمنوتیک چگونه می باشد؟

آیا فرقی با علم تفسیر که مثلا در قرآن و نهج البلاغه داریم دارد یا همان است؟

تفسیر از نظر مفسران اسلامی و هرمنوتیک چه معنایی دارد؟

آیا هرمنوتیک برای اهداف و روش های تعلیم و تربیت دلالتی دارد؟

تفاوت هرمنوتیک با روش های تجربی چیست؟

مبانی مشترک تفسیر قرآن و هرمنوتیک کلاسیک را به صورت تطبیقی بررسی کنید:

هرمنوتیک چه ارتباطی با نسبی گرایی دارد؟

هرمنوتیک در لسان قرآن و اوج معرفت از زبان استاد عالی قدر ابراهیم دینانی

مطالعه هرمنوتیک و تاویل

نتیجه و معنای نهایی برای متن

منابع

 

 

 

 

فروشگاه آنلاین محصولات دانلودی

پشتیبانی خرید: 09337266852


مبلغ قابل پرداخت 13,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1551

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

استان گيلان-شهرستان تالش

تمام حقوق این سایت محفوظ است. کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما