پشتیبانی خرید: اگر پس از تکمیل خرید لینک دانلود را نتوانستید دریافت کنید، با شماره تماس 09115569722 ارتباط برقرار کنید (فقط پیامک) تا همان لحظه بررسی و سریعا مشکلتان را برطرف نماییم. برای شنیدن بخشی از کتاب های صوتی لطفا در تلگرام پیام دهید. آیدی تلگرام: @nabtarinfile

رایانه ها شطرنج بازی می کنند و نقاشی می کشند


رایانه ها شطرنج بازی می کنند و نقاشی می کشند

شاهکار هوش مصنوعی

همانند تمامی هنرمندان سرشناس. آرون (Aaron) سبکی منحصر به فرد دارد. این سبک حاصل 20 سال تلاش او برای استاد شدن در زمینه رنگها و ترکیب بندی است. آرون با ضربه هایی مطمئن و رنگهایی شاد و زنده بسرعت نقاشی می کند و تابلوهای او هر یک به قیمت هزاران پوند در سراسر جهان به فروش می رسند؛ البته آرون به مادیات فکر نمی کند.

در حقيقت حتی مطمئن نیستم که او فکر می کند زیرا آرون یک رایانه است. در واقع اگر سختگیرتر باشیم. آرون رایانه هم نیست. او یا شاید آن فقط چند هزار خط از لیسپ است؛ یک زبان برنامه نویسی که بحث انگيزترين توانایی را به رایانه می دهد. یعنی هوش مصنوعی. از اوایل دهه 1970 هنرمند و دانشمند انگلیسی علوم رایانه، هارولد کوهن به آرون مهارت هایی را یاد می دهد که او قادر می سازد بدون کمک گرفتن از انسان آثاری منحصر به فرد نقاشی کند.

آیا آرون موجودی متفکر است؟ آیا او خلاق است؟ اینها پرسشهایی بنیادی در زمینه AI (هوش مصنوعی) هستند، این شاخه از علم تلاش می کند قدرت مغز بشر را در رایانه ها به وجود آورد. کاوش در این شاخه از علوم تا به حال با افراز و نشیبهایی فراوانی همراه بوده است. این تحقیقات و پژوهش ها که از حدود نیم قرن پیش آغاز شده است، اینک در آستانه قرن بیست و یکم راه خود را به زندگی روزمره می گشاید.

در سال 1951 آلن تورینگ، ریاضیدان و رمزگشا از دانشگاه کمبریج پیش بینی کرد تا پایان قرن بیستم رایانه ها خواهند توانست از پس یک مطالعه 5 دقیقه ای با انسان ها برآیند و 30 درصد انسان ها به اشتباه فکر می کنند که با انسان دیگری حرف زده اند نه با یک رایانه. این ضربالاجل اکنون سپری شده است ولی آیا این کاوش ها به نتیجه رسیده اند؟ البته که اینطور است. در مواردی مثل آرون، دانشمندان توانسته اند توانایی هایی به ماشین بدهند که از بیشتر افراد فراتر است.

از آن تاریخ تا به حال دانشمندان از 2 مسیر متفاوت تحقیقات خود را در زمینه هوش مصنوعی دنبال کرده اند؛ شبکه های عصبی و قوانین منطقی.

دانشمندان نشان داده اند که می توان رفتار شبکه های عصبی را براساس منطق ریاضی درک کرد. همچنین آنها دریافتند که اگر مدارهای الکتریکی را به تقلید از شبکه های عصبی به هم متصل کنند، می توانند مغزهای مصنوعی را بوجود بیاورند که توانایی استدلال و تفکر دارند. تنها مشکل این بوده و هست که در چنین شبکه هایی دقیقا روشن نیست، چگونه و چرا آنها این توانایی را دارند و مکانیسم عملشان چیست.

همین امر موجب شد عده ای از دانشمندان مسیری متفاوت را به سمت هوش مصنوعی برگزینند. این روش مستقیما براساس قوانین منطقی بود. ایده اصلی این بود که بتوانند ماشین هایی به وجود آورند که مدارهایشان توانایی استدلال مغز بشر را تقلید کنند.

در طول چند دهه، این دو روش موازی باهم پیشرفت کردند و به نتایج متفاوتی رسیدند. توانایی استدلال منطقی رایانه هایی که داده های کارشناسی به آنها داده شده بود، در زمینه های متفاوتی چون یافتن سری ژنی خاصی از میلیاردها DNA موجود و تشخیص کلاهبرداری در حسابهای بانکی کاربرد پیدا کرد. شبکه های عصبی هم توانستند در تشخیص الگوها توفیق حاصل کنند و از تجربیات به دست آمده، استفاده کنند.

از شبکه های عصبی در حال حاضر برای تشخیص دادن چهره جنایتکارانی که در خیابان ها هستند استفاده می شود. آنها می توانند تعیین کنند کدام قسمت از یک جمعیت به طور بالقوه می تواند موجب بروز گسترش خشونت در آن جمعیت شود.

در سال 1976 رایانه ای که براساس یک برنامه منطقی به نام AM کار می کرد، ادعا کرد که هر عدد زوج بزرگتر از 4، مجموع 2 عدد اول فرد است. این یک کشف ریاضی بود. 200 سال پیش کریستین گلدباخ چنین ادعایی کرده بود و بالاخره در یک نبرد هیجان انگیز در سال 1997، دیپ بلو Deep Blue، یک رایانه ساخت. IBM توانست بزرگترین قهرمان شطرنج جهان گری کاسپاروف را مغلوب کند.

با این که چنین دستاوردهایی فوق العاده چشمگیر و ارزشمند هستند. ولی حاصل پروژه هایی هستند که مسیر تحقیقاتی AI فاصله گرفته اند و شاید 1300 گرم از ماده خاکستری پیچ خورده ای که ما بشر می نامیم بتواند همه این کارها را و چه بسا فراتر از آن را انجام دهد با گذشت 50 سال از شروع تحقیقات، AI هنوز چالشی عظیم برای دانشمندان است: هنوز در ابتدای راه هستیم...

  انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1726

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

استان گيلان-شهرستان تالش

تمام حقوق این سایت محفوظ است. کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما