فروشگاه آنلاين محصولات دانلودی

پشتیبانی خرید: اگر پس از تکمیل خرید لینک دانلود را نتوانستید دریافت کنید، با شماره تماس های 09115569722 - 09337266852 در ارتباط باشید. برای شنیدن بخشی از کتاب های صوتی در تلگرام پیام بدهید. آیدی تلگرام: @nabtarinfile ما 24 ساعته پاسخگو هستیم.

دانلود کتاب صوتی فنون و روش های مشاوره


دانلود کتاب صوتی فنون و روش های مشاوره

فنون و روش های مشاوره

 

 

فرمت فایل ها: mp3

تعداد فایل ها: 8

حجم کل فایل ها: 46 مگابایت

مدت زمان پخش: 3 ساعت و 28 دقیقه

نویسنده: دکتر عبداله شفیع آبادی

نوبت چاپ: چاپ چهارم سال ۱۳۷۰

دسته بندی: روانشناسی - کتاب های صوتی فارسی

 

 

درباره کتاب:

در این کتاب ما با فصل هایی چون لزوم مشاوره از دیدگاه تعلیم و تربیت و جامعه، تعاریف مشاوره، آمادگی برای مشاوره، فنون مشاوره، بازی درمانی، کاربرد تست در مشاوره، پرسشنامه های ارزشیابی مشاوره و... آشنا خواهیم شد. مشاوره به عنوان یک حرفه در جامعه ما در حال گسترش و توسعه است و هر روز بیش از گذشته به وجودآن در مدارس احساس نیاز می شود. از چندین سال قبل، معلمان مدارس دریافته اند که بدون مشاوره و کم مشاور در اکثر موارد نمی توانند از توانایی های دانش آموزان تا حد امکان استفاده نمایند. به عبارت دیگر، مشاوره از دیدگاه اکثر معلمان و مدیران مدرسه وسیله ای است که در بهبود کار تحصیلی دانش آموزان و ثبات عاطفی آنها موثر و مفید واقع شده است. همچنین مشاوره در کاهش رفتارهای ناسازگار و افزایش رفتار سازگار تاثیر فراوانی داشته است. سرانجام این که مشاور به دانش آموزان کمک نموده تا شیوه زندگی خود را انتخاب نمایند. پیشرفت و توسعه تکولوژی موجب شده که انسان کارها را سریعتر به انجام برساند. این سرعت مشکلاتی را برای انسان پدید آورده است. از جنبه های پیشرفت صنعت موجب گردیده که انسان بتواند با استفاده از جدیدترین و پیشرفته ترین ابزار، کارهایش را در نهایت دقت و با سرعت بسیار انجام دهد و از جنبه ای دیگر پیشرفت تکنولوژی مشکلاتی را برای انسان به وجود آورده، سرعت و دقتی که بر اثر پیشرفت تکنولوژی عاید بشر شده، موجب تضعیف بسیاری از ارزشهای انسانی گردیده است. انسان برای بدست آوردن چنین تسهیلاتی، خیلی از ارزش هایش را از دست داده و خلاقیت و آزادی خود را تا حد زیادی وقف ماشین نموده. عواقب ناخوشایند حاصل از پیشرفت سریع تکنولوژی که زائیده دست خود بشر است عده ای از متخصصان علوم انسانی را واداشته تا قبل از نابودی بشر، راه چاره ای برای آن بیاندیشند. عواملی نظیر احساس تنهایی، احساس پوچی و بی ارزشی در زندگی، و انجام کارهای یکنواخت که از ارمغان های زندگی صنعتی است، موجب خستگی و پایین آمدن کارائی انسان می گردد. مشاوران و روان درمان ها برای غلبه بر چنین حالات روانی تخصص دارند و می توانند انسان درمانده را کمک نمایند.

یکی از روشهای مبارزه با نابسامانی قرن، آن است که تغییر واصلاح از نسل جوان یعنی از دانش آموزان آغاز گردد.

در یک نظام تعلیم و تربیت موفق، برای دانش آموزان امکان فکر کردن، کشف معنی و تعیین کاربرد مطالب آموخته شده فراهم می آید. در نظام های پیشرفته تعلیم و تربیت جهان، مشاوران و تا حد زیادی در فراهم آوردن چنین موقعیتی برای دانش آموزان موفق بوده اند. در این حالت به جای آن که محتوای دروس مرکز توجه تعلیم و تربیت باشد، دانش آموز در مرکز فعالیت های آموزشی قرار می گیرد و برنامه ها با توجه به نیازهای دانش آموزان تغییر می یابند. برای کمک به دانش آموزان برای کشف معنی در نظام آموزش و پرورش موجود راه حل هایی وجود دارد از جمله: ایجاد احساس نیاز به کشف معنی از آموخته ها، شناسایی از خود یا خویشتن پنداری، توجه به زمان حال، فراهم آوردن امکان و فرصت برای کشف معنی و خودیابی، ایجاد مراکز تربیت و آموزش معلمان.

مشاوره و راهنمایی در زبان فارسی تا حدودی دارای معانی یکسانی هستند. ولی بین آنها از نظر علمی تفاوت هایی وجود دارد. راهنمایی عبارت از مطالعه همه جانبه فرد می باشد که به ارائه نظریات متعدد و هدایت فرد در طریق مقبول و صحیحی منجر می گردد. از طریق راهنمایی که به شناخت منتهی می شود فرد می تواند به ارزیابی توانایی ها و نیز محدودیت های خود بپردازد و سپس اطلاعات موجود را در جهت مطلوبی به کار بندد به طوری که تامین کننده نفع فردی و اجتماعی باشد. با توجه به این تعریف باید برنامه های بسیار دقیق و پیش بینی شده ای موجود باشد تا فرد بتواند با کمک راهنما و با استفاده از کاربرد وسایل مختلف و روش های متعدد از نظر اجتماعی، عاطفی و تربیتی موفقیتی کسب نماید. راهنمایی باید به فرد کمک کند تا به شناخت خود، محیط و ارتباط خود با دیگران موفق شود. یکی از فعالیت های مهم در زمینه راهنمایی جمع آوری اطلاعات در مورد فرد به خاطر شناخت دقیق و صحیح می باشد. در جمع آوری اطلاعات می توان از منابع متعددی استفاده کرد. راهنمایی ها به انواعی تقسیم می شوند از جمه: راهنمایی تحصیلی، راهنمایی شغلی و حرفه ای، راهنمایی شخصی، راهنمایی اجتماعی، راهنمایی بهداشتی. مشاوره به طور خلاصه عبارت از بحث و بررسی عمیق مشکلاتی است که فرد با آنها مواجه می باشد، معمولا فرد پس از گفتگو درباره مشکلاتش با مشاور به کشف راه حلی برای مشکلاتش موفق می گردد. در مشاوره یکی از هدفها آن است که فرد رفتار جدیدی را بیاموزد.

مشاوره انواعی دارد از جمله: روش مستقیم، روش غیرمستقیم، روش التقاطی که هرکدام دارای شرایط خاص خود می باشند. فرد با کمک مشاوره می تواند انتظارات و توانایی های خود را بشناسد و روابط خود را با دیگران بهبود بخشد. به هنگام مشاوره از اطلاعاتی که در مورد مراجع جمع آوری شده برای شناخت بهتر و ارائه راه حل های عملی تر استفاده می شود.

یکی از شیوه های مشاوره خصوصا با کودکان مدارس ابتدایی بازی درمانی است. کودکان از بازی لذت می برند. کودکان خردسال از ابراز عقاید خود به طور وضوح عاجزند و چنانچه وسیله ای در اختیار آنان قرار گیرد از طریق بازی به خوبی می توانند عقاید و احساسات خود را ابراز و مشکلات و علایقشان را به طور صریح تری ارائه نمایند. از طریق بازی می توان با کودک خردسال ارتباط برقرار نمود. کودک از طریق بازی می تواند خود و دنیای خارج را به زبان ساده ای توصیف کند. کودک همچنین به وسیله بازی، آرزوها، ترسها و روابط خود را به طور صریح بیان می کند. بازی درمانی دارای اهدافی نیز هست از جمله: وسیله تشخیص است، برای ایجاد رابطه حسنه مشاوره ای ببین کودک و مشاور، بازی ساده ترین و آسان ترین وسیله برای ابراز نگرانیها و احساسات کودک، بازی بخش تفکیک ناپذیری از تعلیم و تربیت است. یکی دیگر از فنون مشاوره استفاده از تست، اجرا و تفسیر تستهاست.

اگر تست به طور صحیح انتخاب، اجرا و تفسیر شود یکی از ابزارهای مهم و ضروری در شناخت مراجع و کمک به یافتن راه حلی برای مشکلش به شمار می رود. در صورتی که از تست به طور علمی و صحیح استفاده نشود نتیجه ای جز اتلاف وقت مراجع و مشاور نخواهد داشت. مشاور باید از تست های استاندارد استفاده نماید. تست استاندارد تستی است که نحوه نمره گذاری و چگونگی تعبیر و تفسیر آن عاری از قضاوت اجراکننده تست باشد. هدف از کاربرد تست در مشاوره آن است که به مراجع کمک شود تا خود را بهتر بشناسد و به حقایقی درباره خود پی برد. از دیگاه علمی تست را زمانی اجرا می کنیم که با مشکلی مواجه شویم و بخواهیم اطلاعات دقیق و عین درباره مشکل به دست آوریم. مهمترین گام در کاربرد تست در مشاوره، تعبیر و تفسیر نتایج آن است. اگر نتایج تست در مشاوره برای تست شونده تعبیر و تفسیر نشود بهتر آن است که چنین تستی اجرا نگردد.

هر مشاوره ای برای به خاطر سپردن رئوس مطالب و نیز جهت بهبود و توسعه شیوه کار خود باید پرونده ای بری هر مراجع تهیه نماید و پس از هر جلسه مشاوره فرم هایی را تکمیل و در داخل پرونده قرار دهد. فرم ها و پرسش نامه ها در سه قسمت تهیه خواهد شد. از جمله: فرم هایی که مشاور پس از هر جلسه مشاوره برای تمام مراجعان تکمیل و در پرونده آنها قرار می دهد، پرسش نامه هایی که مشاور را در شناسایی مراجع یاری می دهد، پرسش نامه هایی که مشاور را در ارزشیابی از نحوه کار و روش مشاوره یاری می دهند.

در آخر موفقیت در مشاوره تا حد زیادی به خصوصیات شخصی مشاور و نیز کاربرد صحیح فنون بستگی دارد. همچنین با توجه به تفاوت های فردی، هیچ گاه نمی توان روش ها وفنون مشاوره را برای همه افراد به طور یکسان معین و مشخص نمود.

فهرست مطالب:

عنوان

پیشگفتار

فصل اول: لزوم مشاوره

فصل دوم: مشاوره

فصل سوم: مصاحبه مشاوره ای

فصل چهارم: فنون مشاوره

فصل پنجم: بازی درمانی

فصل ششم: کاربرد آزمون در مشاوره

فصل هفتم: فرم و پرسش نامه ها

منابع

پایان

 

 

 

فروشگاه آنلاین محصولات دانلودی

پشتیبانی خرید: 09337266852


مبلغ قابل پرداخت 7,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۹ تیر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 80

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

استان گيلان-شهرستان تالش

تمام حقوق این سایت محفوظ است. کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما