پشتیبانی خرید: اگر پس از تکمیل خرید لینک دانلود را نتوانستید دریافت کنید، با شماره تماس 09115569722 ارتباط برقرار کنید (فقط پیامک) تا همان لحظه بررسی و سریعا مشکلتان را برطرف نماییم. برای شنیدن بخشی از کتاب های صوتی لطفا در تلگرام پیام دهید. آیدی تلگرام: @nabtarinfile

دانلود مقاله کاربرد GIS در اکتشافات مخازن نفتی


دانلود مقاله کاربرد GIS در اکتشافات مخازن نفتی

کاربرد GIS در اکتشافات مخازن نفتی

 

 

فرمت فایل: docx

تعداد صفحات: 23

 

 

چکیده:

علوم جغرافیایی و نقشه‌برداری از معدود رشته‌های علمی می‌باشد که تمامی انسان‌ها را در قلمرو خود جای می‌دهد. زیرا که همه به نوعی علاقه‌مند به شناخت محیط و منابع اطراف خویش و در جست‌وجوی بهره‌گیری مناسب از آنها می‌باشند و این شناخت به جز بررسی‌های جغرافیایی و نقشه یا مشاهده مستقیم و تجربه که آن هم مستلزم زمان زیاد و هزینه خواهد بود میسر نیست. آثار به جای مانده (به صورت خط، علامت، کروکی و نقشه) بر روی دیوار غارها، پوست درختان، پوست حیوانات و یا روی خشت و گل پخته حاکی از آن است که تاریخ نقشه و علوم جغرافیایی قدمتی دارد به اندازه تاریخ زندگی بشر بر روی زمین.

این به آن معناست که علوم نقشه‌برداری و جغرافیایی همراه با دیگر جنبه‌های زندگی بشر در طول تاریخ در حال پیشرفت بوده است. روند تدریجی پیشرفت علوم مذکور تا قرن 19 ادامه داشت و در آن تاریخ تعدادی از مهندسان نقشه‌بردار و جغرافیدانان با نگاهی نو و جدید به تهیه نقشه‌هایی حاوی اطلاعات بیشتر و مفیدتر برای مطالعات زمین‌شناسی، ژئومورفولوژی، خاک‌شناسی، زیست‌شناسی و کاربری زمین پرداختند. پیشرفت علوم کامپیوتر در قرن بیستم موجب شد تا تلاش مهندسان نقشه‌بردار و جغرافیدانان به نتیجه مطلوب برسد و حاصل آن ایجاد سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی شد.

سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) در اوایل دهه 1960 برای اولین بار در کانادا مطرح شد و از آن تاریخ به بعد روز به روز بر طرفداران آن افزوده شد و در دهه 80 جنبه جهانی پیدا کرد. امروزه در بیشتر کشورهای دنیا از GIS به طور گسترده در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود. سیستم اطلاعات جغرافیایی یک سیستم اطلاعاتی است که داده‌های ورودی به آن، اطلاعات مکان مرجع می‌باشد، یعنی اطلاعاتی که به نوع وابسته و مربوط به مکان و محل می‌باشد. سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی دارای سه قسمت مهم هستند: سخت‌افزار، نرم‌افزار و کادر فنی اجرایی سیستم.

سخت‌افزار و نرم‌افزار توانایی سیستم را تعیین می‌نماید و معمولا هدف راه‌اندازی سیستم‌های GIS در انتخاب آنها نقش اول را دارد و سهولت کار و استفاده راحت و آسان در ارتباط با راه‌‌اندازی سیستم و ذخیره‌سازی اطلاعات، تجزیه و تحلیل و جست‌وجوی اطلاعات جغرافیایی و پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از نکات اولیه و موکدی است که همواره شرکت‌ها و متخصصان عرضه‌کننده GIS درباره آن صحبت می‌کنند.

آنچه در موفقیت GIS اهمیت برجسته دارد کادر فنی و نیروی انسانی است که با سیستم کار می‌کند. یک سخت‌افزار و نرم‌افزار بسیار قوی بدون پشتیبانی کادر متبحر به کارآیی مطلوب نمی‌رسد. حدودا یک دهه است که از مطرح‌شدن GIS به صورت عملی در ایران می‌گذرد و این تکنولوژی در برخی از زمینه‌ها مانند نقشه‌برداری، معدن، زمین‌شناسی و برنامه‌ریزی‌های شهری وارد شده است و در سال‌های اخیر مدیران و متخصصان زیادی را در کشورمان به خود جذب کرده است.

بیش از یک دهه است که کشورهای پیشرفته از تکنولوژی GIS در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیز استفاده می‌کنند. کاربرد GIS در صنعت نفت به قدری چشمگیر است که هر ساله در ایالت تگزاس آمریکا کنفرانس بین‌المللی کاربران GIS در صنعت نفت برگزار می‌گردد.

فهرست مطالب:

عنوان

چکیده

مدیریت اطلاعات مکانی مرتبط با صنعت نفت و گاز

کاربرد GIS در پشتیبانی تصمیم

ماده سازی متغیرهای ورودی و ایجاد پایگاه داده

تحلیل های مکانی داده های ژئوشیمی

تحلیل های مکانی داده های زمین شناسی

تحلیل های مکانی داده های ژئوفیزیک

نتیجه گیری

پیشنهاد

منابع

پایان

 

 

 

فروشگاه آنلاین محصولات دانلودی

پشتیبانی خرید: 09337266852


مبلغ قابل پرداخت 10,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1808

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

استان گيلان-شهرستان تالش

تمام حقوق این سایت محفوظ است. کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما