پیوند ها
آمار بازدید سایت
ابزارها و روش ها در مدیریت کیفیت
فرمت فایل: pptx
تعداد اسلاید (ها): 45
گسترش عملکرد کیفیت (QFD)
1- مفهوم گسترش عملکرد کیفیت:
امروزه سازمان هایی در عرصه موفق تر خواهند بود که در بر آوردن نیاز ها و خواسته های مشتریان ،گوی سبقت را از سایر رقبای بازار بربایند . به تعبیر دیگر در فلسفه جدید بازار یابی یعنی مشتری گرایی،مرکز توجه ، مشتریان بوده و از دید مشتریان به مساءل نگاه میشود. این یک واقعیت انکار نا پذیر است که خواسته ها ،نیاز ها و انتظار ات مشتریان تغییر می یابد .بنا بر این ابتدا باید مشخص شود که مشتری چه می خواهد سپس در جستجو ی یا وسیله تحقق آن بر آمد .به همین دلیل ،هر روزه تکنیک های مدیریتی جدیدی در راستای کسب مزیت های رقابتی دید گاه مشتری محوری عرضه می شوند . یکی از مهم ترین تکنیک های مدیریتی و کیفیتی که امکان تعامل بین بخش های تولیدی و بازار یابی و فروش را فراهم آورده است،تکنیک گسترش عملکرد کیفیت (QFD ) است.
در واقع QFDیک ابزار کیفیتی پیشرفته است که هدف آن افزایش سهم بازار از طریق جلب رضایت مشتری می باشد .این ابزار در شناسایی و تعیین آن دسته از نیازمندی های مشتریان می باشد. این ابزار در شناسایی و تعیین آن دسته از نیازمندیهای مشتریان که موجبات پیشی رفتن سازمان نسبت به رقبا را فراهم می نمایند، از قدرت مانور بسیاری برخوردار است.پس از شناسایی و تعیین نیازمندی های مشتریان ،نسبت به ترجمه و لحاظ کردن آن ها در نیازمندیهای طراحی اقدام شده و در طراحی این فرایند خواسته های ذهنی مشریان به زبان مهندسی ترجمه و تبدیل می شود.
توانایی ها و مزایای QFD
با وجود تمامی مشخصه های منحصر به فرد QFDو مزایای بی شمار استفاده از آن در طراحی یک محصول ،مهم ترین فواید قابل انتظار ،در صورت استفاده مناسب از آن در سطح سازمان عبارتند از:
-زمان کوتاه تر توسعه محصول
-کاهش تعداد دفعات تغییر در طر ح های مهندسی
-کاهش هزینه های اولیه معرفی محصول به بازار
-رضایت مشتریان از تامین خواسته های و نیاز ها و نیاز هایشان
-بهبود قابلیت های ساخت محصول
-ایجاد یک زبان مشترک بین واحد های مختلف سازمان
-ایجاد یک بانک اطلاعاتی برای استفاده و کاربردهای آتی.
استفاده از QFD در حداقل کردن اثرات مسایلی نظیر اختلافات در تفسیر درباره ترکیب محصول، احتیاجات فرایند یا دیگر جنبه های توسعه کمک های شایانی می نماید.
در واقع QFD به عنوان یک ابزار سیستماتیک کمک می کند تا به عنوان میزان شناخت سازمان از خود و رقبای آن را ارزیابی کرد به گونه ای که سازمان بتواند زمان و مهارت های خود را بر چندین ناحیه کلیدی که باعث به وجود آمدن یک رقابت نزدیک میان او و رقبایش شده یا خواهد شد، متمرکز کند.
فهرست مطالب:
عنوان
گسترش عملکرد کیفیت (QFD)
1-مفهوم گسترش عملکرد کیفیت
توانایی ها و مزایای QFD
مقایسه فرایند طراحی سنتی و فرایند طزاحی به کمک QFD
مقایسه تخصیص منابع دو روش طراح QFD سنتی و طراحی به کمک
2- درک مشتری و خواسته های او
نمونه ای از یک نمودار علت و معلول برای درک خواسته های مشتریان
جدول ندای مشتری
سازمان دهی اطلاعات
نمونه ای از یک نمودار وابستگی بین عوامل
نمونه ای از یک نمودار درختی در مورد مشخصه های کیفی آفتاب گیر
مدل کانو
درجات رضايتمندی (مدل كانو)
3- خانه کیفیت
نمونه ای از یک ماتریس خانه کیفیت
مراحل ساختن یک خانه کیفیت
سيستم دانش ژرف دمينگ
اصول چهارده گانه دمينگ
مقايسه مديريت شباني و مديريت باغبانی مدیریت باغبانی
نمودار چرخه دمنيگ
تاریخچه کیفیت
ماتریس Q.F.D
QFD Flowdown
مرحله اول: طرحريزي محصول (خانه كيفيت)
ماتريس 1. خانه کيفيت
Planning, Tracking and Reporting
مرحله دوم: طرح ريزی قطعه
ماتريس 2. گسترش قطعات
ماتريس 3. طرحريزي فرايند
ماتريس4. طرحريزي توليد
سوالات
سوالات تشریحی
با تشکر از شما دانشجویان گرامی
فروشگاه آنلاین محصولات دانلودی
پشتیبانی خرید: 09337266852
مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان
برچسب های مهم