پیوند ها
آمار بازدید سایت
مدرسه و آموزش و پرورش در کشورهای در حال توسعه و پیشرفته
فرمت فایل: docx
تعداد صفحات: 23
فصل اول
تاریخچه آموزش و پرورش
مقدمه
سوابق تعلیم وتربیت آدمی نشان میدهد که به علت ناچیز بودن مجموعهی میراث اجتماعی و ساده بودن ارتباطات انسانی آموزش وپرورش به وسیله خانوادهها و بیشتر به صورت غیرعمدی انجام گردیده است. با گسترده شدن دامنه دانشها و مهارتهای بشری و توسعه فرهنگ و تمدنهای مختلف افزایش جمعیت تراکم نفوس در شهرها و روستاها رفته رفته نوعی دخالت آگاهانه در جریان انتقال فرهنگ وتمدن به کودک و نوجوانان ضروری شمرده شده و ضمن توجه به تربیت غیرعمدی پدید آمد و سالمندان با توجه به مقاصد معین به پرورش خردسالان پرداختند و برای انجام دادن وظایف تعلیم و تربیت به صورت رسمی و عمدی طبق ضوابطی به تدریج سازمانهای متعددی را ایجاد کردند. بهترین سازمانها از صدر اسلام تا کنون عبارتند از خانواده. مسجد. مکتب و مدرسه.
تاریخ آموزش و پرورش در ایران زمین
اشكانيان بر روي پوست آهو مينگاشتند. ازجمله سه نوشته مربوط به دوران زمامداري پارتيان در اورامان كردستان كشف شده است كه هر سه بر پوست آهو نگارش يافته است و دو برگ آن به خط يوناني و سومي به زبان پهلوي و خط آرامي ميباشد، البته اشكانيان از كتان و پاپيروس نيز جهت نگارش استفاده ميكردند.
پارتيان به سبب ايراني بودن و گرايش داشتن به سنتهاي كهن كوشش داشتند تا نهادهاي آموزش و پرورش را به سبك پيشين زنده نمايند به گونهاي كه در نيمه دوم حكومت اشكاني آتشكدهها رونق بسيار يافتند و آموزش و تعليم به توسط مغان استحكام نسبي يافت و حتا براي گروههاي اشراف و خاندان برگزيده آموزشگاههايي داير گرديد.
اشكانيان به جوانان خود سواري و تيراندازي و شيوههاي مختلف جنگ را ميآموختند و به طور كلي ميتوان اذعان داشت تربيت آنها متناسب با احتياجات ملي بود. البته اشكانيان خواندن و نوشتن نيز ميآموختند ليكن اين امر مختص طبقات اشراف و ممتاز جامعه بود. آن گونه كه از تواريخ بر ميآيد، اشكانيان را برنامه سوادآموزي و درسي نو باوگان طبقات ممتاز شامل موارد ذيل بود: علوم ديني، خواندن و نوشتن، حساب، علم الاشيا و دروس علمي به سان كشاورزي، و البته لازم است ذكر گردد كه اشكانيان نيز به سان هخامنشيان در روش تدريس به جنبههاي عملي آموزش توجه ويژه داشتند و حتا به هنگام ضرورت معلم شاگرد را تنبيه مينمود. نكته بسيار جالب در مورد دانش عصر اشكاني پيدايش و اختراع نوعي شبه پيل الكتريكي است كه در حفاريهاي قريهاي در اطراف بغداد، نمونههاي بسياري از آن يافتهاند، اشكانيان از اين پيلها به مقدار قابل توجهي نيروي برق به دست ميآوردند و از آن جهت آبكاري مصنوعات خويش به توسط طلا و نقره استفاده مينمودند. به عبارت ديگر همان عملي را انجام ميدادند كه امروزه آبكاري الكتريكي ناميده ميشود.
آموزش و پرورش در عصر ساسانيان
با شكست اردوان پنجم و مرگ او در نبرد روي داده در قرن سوم ميلادي در جلگه هرمزدگان ميان او و اردشير بابكان، سلسله اشكاني انقراض يافت و آفتاب دولت ساساني پديدار گرديد. آفتاب دولتي كه بنا به گفتهي كريستنسن مؤلف كتاب «ايران در زمان ساسانيان» عهد بزرگ تمدن ادبي و فلسفي ايران باستان در دوران حكومت پادشاهان اين سلسله و بالاخص خسرو اول آغاز ميگردد.
فصل دوم
مطالعه ی آموزش و پرورش در کشورهای در حال توسعه و پیشرفته
مقدمه
در بیست سال اخیر،موضوع آموزش و پرورش نه تنها توجه شدید علمای تعلیم و تربیت را برانگیخته،بلکه توجه مردمشناسان،جامعهشناسان،اقتصاددانان و سیاستمداران را نیز به خود جلب کرده است.امروزه از تعلیم و تربیت،نه تنها برای پرورش هه جانبهء کودک،چون جنبههای عقلی،عاطفی،اجتماعی و جسمی و آمادگی شغلی و حرفهای استفاده میکنند،بلکه از آن به عنوان عامل رشد اقتصادی سیاسی،و اجتماعی کشورها،مخصوصا کشورهای در حال توسعه نیز یاد میکنند.بدین مناسبت است که این کشورها.الزاما در جستجوی نظریات متخصصان و پیدا کردن استراتژی معتبر و منطقی برای توسعه،یا تغییر نوع تحصیلات آموزشگاهی،خود هستند.
به منظور کمک به تمیز و تشخیص استراتژی مفید،به شواهد تجربی و نتایج آزموده شده،در مورد رابطهء روشهای تربیتی مختلف با ساخت و ترکیب اجتماعی،سیاسی،اقتصادی، و فرهنگی هر کشور،نیاز مبرم وجود دارد.در جمعآوری چنان اطلاعات و شواهد،«لورنس توماس»توجه خود را به نظرات جامعهشناسان و علمای تعلیم و تربیت معطوف میدارد.اما متوجه میشود که مفهوم تعلیم و تربیت از نظر دو گروه مذکور کاملا متفاوت است.به این معنا که علمای تعلیم و تربیت به مفاهیم اختصاصی آن بیشتر توجه میکنند. در صورتی که توجه جامعهشناسان به مفهوم کلی تعلیم و تربیت معطوف است.همین امر سبب میشود که توماس در جمعآوری اطلاعات علمی و عملی دربارهء آنچنان روشهای تعلیم و تربیتی که برای کشورهای در حال توسعه مفید باشد،مواجه با اشکال شود.این موضوع را با چند مثال زیر ر وشنتر بیان میکند.
جامعهشناسان ظاهرا تصور میکنند که تعلیم و تربیت رسمی دارای کیفیت متشابهی است و اگر اختلافی در مواردی دیده میشود،فقط مربوط به تعداد سالهای تحصیل است. بنابراین، نتیجهء کیفی تعلیم و تربیت در یک مدرسه معادل و هم ارزش با مدرسهء دیگر است. مثلا ده سال تحصیل در یک آموزشگاه برابر با ده سال تحصیل در آموزشگاه دیگر است.اگر ای فرض پذیرفته شود،باید مثلا بین تولید ملی و طول مدت تحصیل،و یا بین نسبت تعداد کسانی که در انتخابات شرکت میکنند و رأی میدهند با سالهای تحصیل افراد،رابطهای برقرار باشد.در صورتی که اطلاعات و دادهها عملا خلاف این تصور را به ثبوت میرسانند. بنابراین،نتیجه میگیرد که با فرض مذکور،یعنی متشابه بودن کیفیت تعلیم و تربیت، نمیتوان مدارس یک ناحیه یا یک شهر و استان و کشور را باهم مقایسه کرد و نوع تحصیل آموزشگاهی مفید را مشخص نمود.
فهرست مطالب:
عنوان
فصل اول آشنایی با محل کارآموزی
تاریخچه آموزش و پرورش 2
مقدمه 2
تاریخ آموزش و پرورش در ایران زمین 3
آموزش و پرورش در عصر ساسانيان 3
روی هم رفته اساتيد گندي شاپور از سه دسته تشكيل مي شدند 5
سیر تحول تشکیلات آموزش وپرورش 6
انواع مدارس و مراکز آموزشی موجود 7
تاریخچه سازمان مدارس به سبک جدید در ایران 7
برخی از وظایف وزارت آموزش و پرورش 8
آموزش و پرورش و توسعه اقتصادی 9
آشنایی روش های اندازه گیری هزینه ها و منافع سیستم های آموزشی 9
نقش دولت در آموزش و پرورش 10
نتیجه گیری 12
فصل دوم
مطالعه ی آموزش و پرورش در کشورهای در حال توسعه و پیشرفته
مقدمه 13
I - تحصیل آموزشگاهی به روش حفظی 15
مشخصات : 15
II -تحصیل آموزشگاهی به روش کارآموزی(عملی) 17
مشخصات: 17
III -تحصیل آموزشگاهی به روش پرورش فکری و ذهنی 19
مشخصات: 19
IV -تحصیل آموزشگاهی به روش حل مسئله 22
مشخصات: 22
کارآموزی
منابع
فروشگاه آنلاین محصولات دانلودی
پشتیبانی خرید: 09337266852
مبلغ قابل پرداخت 6,000 تومان
برچسب های مهم