پشتیبانی خرید: اگر پس از تکمیل خرید لینک دانلود را نتوانستید دریافت کنید، با شماره تماس 09115569722 ارتباط برقرار کنید (فقط پیامک) تا همان لحظه بررسی و سریعا مشکلتان را برطرف نماییم. برای شنیدن بخشی از کتاب های صوتی لطفا در تلگرام پیام دهید. آیدی تلگرام: @nabtarinfile

دانلود مقاله نیاز سنجی آموزش ضمن خدمت آموزگاران مدارس ابتدایی


دانلود مقاله نیاز سنجی آموزش ضمن خدمت آموزگاران مدارس ابتدایی

نیاز سنجی آموزش ضمن خدمت آموزگاران مدارس ابتدایی

 

 

فرمت فایل: docx

تعداد صفحات: 107

تابستان 96

 

 

چکیده:

آموزش و بهسازی منابع انسانی به عنوان یکی از استراتژی های دست یابی به سرمایه انسانی و سازگاری مثبت با شرایط تغییر قلمداد می شود و از این رو جایگاه و اهمیت راهبردی آن در بقا و توسعه سازمانی نمایان شده است. بدیهی است این فعالیت مانند هر فعالیت سازانی دیگر مستلزم برنامه ریزی صحیح و اصولی بوده و نیازسنجی اولین اقدام در برنامه ریزی محسوب می شود. بدین ترتیب نیازسنجی اولین گام در برنامه ریزی آموزشی کارکنان و در واقع نخستین عامل ایجاد و تضمین اثربخشی کارکرد آموزش و بهسازی است که اگر به درستی انجام شود مبنای عینی تری برای برنامه ریزی فراهم خواهد شد و احتمال تطابق آن با نیازهای سازمان، حوزه های شغلی و کارکنان و در نهایت کارایی آن را افزایش خواهد داد )ژیان پور و همکاران،( 1931 هدف از این پژوهش نیازسنجی آموزش ضمن خدمت آموزگاران مدارس ابتدایی شهرستان آستارا در سال تحصیلی96-95 بوده است. بدین منظور، 183 نفر 101) مرد و 88 زن( از آموزگاران ابتدایی شهرستان - آستارا براساس فرمول کوکران به طور تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن ها به روش آلفای کرونباخ 39 % محاسبه شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که آموزگاران در هر کدام از مؤلفه های: )الگوهای نوین تدریس، ارزشیابی، مهارت قبل تدریس، مهارت کار با امکانات چند رسانه ای، مدیریت کلاس درس و تعامل با دانش آموزان( وضعیت نسبتاً مناسبی داشته اند ولی برای بهبود و اثربخشی عملکردشان در تدریس نیاز به آموزش های لازم دارند و بهتر است که در دوره های ضمن خدمت شرکت نمایند تا بتوانند در موفقیت و پیشرفت دانش آموزان نقش بیش تری را ایفا نمایند. کلید واژه: نیازسنجی، آموزش، آموزش ضمن خدمت، آموزگار

مقدمه:

اولین و اساسی ترین گام در تدوین و اجرای برنامه آموزشی، اجرای صحیح و مبتنی بر واقعیت فرایند نیازسنجی است. در حقیقت هر چه سنگ زیرین بنیانی تر و مستحکم تر باشد، بنای روی آن محکم تر و آسیب ناپذیرتر خواهد بود. در قلمرو آموزش، نیازسنجی به عنوان یکی از مؤلفه های اساسی و ضروری فرایند برنامه ریزی در نظر گرفته می شود (رحمانی، 1389).

بنابراین آموزش نیروی انسانی یکی از مطمئن ترین و اساسی ترین راه های بهسازی سازمانی است. آموزش نیروی انسانی می تواند استعدادهای افراد را پرورش دهد، روش ها و فنون انجام دادن کار را بهبود بخشد، موجب کسب دانش و افزایش مهارت های شغلی شود و از اتلاف منابع انسانی و مالی نیز جلوگیری کند. به طور کلی، آموزش یکی از مؤثرترین وسایل سازگاری کارکنان هر مؤسسه با شرایط تغییرپذیر و در حال تحول سازمان است. آموزش ضمن خدمت عبارت از ایجاد تغییر در طرز فکر مدیران و کارکنان نسبت به سازمان، آشنا ساختن آن ها با اصول مدیریت و سازمان و آماده کردن آن ها برای پذیرش مسؤولیت های بیش تر است (میرکمالی، 1383).

از میان انواع آموزش ها، آموزش ضمن خدمت یکی از مناسب ترین و سهل الوصول ترین وسایلی است که می توان برای بهبود و تجهیز نیروی انسانی به دانش و مهارت های لازم توسعه، به کار گرفت. اما آموزش به ویژه آموزش ضمن خدمت زمانی ممکن است مؤثر واقع شود که در قالب نظام و الگویی مشخص و نه به صورت پراکنده و ناهمگون ارائه گردد و افرادی آن را برنامه ریزی و اجرا کنند که با مبانی نظری و عملی آموزش و پرورش کارکنان آشنا باشند. در فرایند برنامه ریزی و اجرای آموزش های ضمن خدمت کارکنان در بخش دولتی، کارشناسان آموزش از جمله عوامل مؤثر در اثربخشی و کارایی آموزش های ضمن خدمت قلمداد می شوند (آموزگار، 1380).

بنابر آن چه گفته شد در دنیای امروز هیچ سازمانی را نمی توان بی نیاز از آموزش ضمن خدمت کارکنان خود دانست. در این رابطه با توجه به مفاد آیین نامه ی اجرایی ماده 150 قانون برنامه سوم توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر تخصص یک درصد از اعتبارات جاری و عمرانی هریک از دستگاه های دولتی برای اجرای دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان، بیانگر اهمیت این موضوع در جامعه ی ایران است (اورنگی و همکاران، 1390).

به تبع این تصمیم آموزش و پرورش با هدف افزایش کارایی و اثربخشی معلمان، روز آمد کردن معلومات و توانمندی های معلمان متناسب با توسعه ی دانش و فناوری و همچنین رشد فضایل اخلاقی، فرهنگ سازمانی و بهبود روابط انسانی، همه ساله هزینه های قابل توجهی را برای آموزش نیروی انسانی تحت پوشش خود تخصیص می دهد. ولی مدیر کل دفتر معاونت برنامه ریزی وزارت، در پاسخ به این سؤال که تا چه حد آموزش ضمن خدمت توانسته است به این اهداف جامعه ی عمل بپوشاند، اظهار داشته است که از آن جا که وسیله ی سنجش خاصی برای این منظور وجود ندارد نمی توانیم مشخص نماییم در کدام موارد موفق بوده و در کدام موارد با مشکل مواجه شده ایم (حبیب خانی، 2009).

برخی از پژوهش ها دلایل عمده ی آموزگاران را در دوره های آموزش ضمن خدمت را رضایت روحی پس از تدریس موفق، آموختن روش های پژوهش در آموزش به ویژه تأکید بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و افزایش رشد حرفه ای آن ها بیان کرده اند (میرزا محمدی و قاضی زاده، 2008).

این وضعیتی است که آموزش و پرورش شهرستان آستارا از آن مستثنی نیست. بر این اساس پژوهش حاضر، تأثیر دوره های آموزش ضمن خدمت بر عملکرد حرفه ای آموزگاران شهرستان بستک در زمینه مدیریت کلاس، الگوهای نوین تدریس، ارزشیابی و نحوه انجام آن، تعامل با دانش آموزان، مهارت های قبل تدریس و کار با آموزش چند رسانه ای را مورد مطالعه قرار داده است.

فهرست مطالب:

عنوان

فصل اول: کلیات پژوهش

1-1 مقدمه 5

1-2 بیان مسأله 7

1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش 7

1-4 اهداف پژوهش 9

1-4-1 هدف کلی: 9

1-4-2 هدف های جزئی 9

1-5 سؤالات پژوهش 9

1-6 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش 10

1-6-1 تعریف نظری متغیرها: 10

1-6-2 تعریف عملیاتی متغییرها 10

فصل دوم : مبانی نظری پژوهش

2-1 مقدمه 12

2-2 مبانی نظری 13

2-2- 1 مفهوم نیاز 14

2-2-2 طبقه بندی نیازها 17

2-2-3 مفهوم نیازسنجی 20

2-2-4 نیاز آموزشی 20

2-2-5 ضرورت تعیین نیاز آموزشی 21

2-2- 6 منابع نیاز آموزشی 22

2-2-7 طبقه بندی نیازهای آموزشی 23

2-2-8 نیازسنجی 24

2-2-9 ضرورت نیازسنجی 25

2-2-10 اهداف نیازسنجی 25

2-2-11 اهمیت و ضرورت نیازسنجی آموزشی 26

2-2-12 متغییرهای لازم در نیازسنجی 26

2-2- 13 رویکردهای نیازسنجی 27

2-2-14 قلمرو نیازسنجی 28

2-2-15 تکنیک های نیازسنجی 29

2-2-16 موانع نیازسنجی 30

2-2-17 اصول نیازسنجی 30

2-2-18 انواع نیازسنجی 31

2-2-19 الگوهای نیازسنجی 32

2-2-20 روش ها و فنون نیازسنجی 36

2-3 آموزش کارکنان 43

2-3-1 تعریف آموزش 43

2-3-2 مزایای آموزشی 45

2-3-3 فرایند آموزش 46

2-3-4 شرایط مورد نیاز آموزش کارکنان 48

2-3-5 اهمیت و ضرورت آموزش کارکنان 49

2-3-6 فوایدآموزش کارکنان 49

2-3-7 اهداف آموزش کارکنان 51

2-3-8 اهمیت و لزوم آموزش کارکنان 52

2-3-9 آموزش کارکنان و آموزش بزرگسالان 52

2-3-10 بعضي از علل بروز بي تفاوتي در كاركنان 53

2-3-11 راهکارهای برخورد با بی تفاوتی در کارکنان 55

2-3-12 ارزیابی عملکرد کارکنان 57

2-3-12-1 محاسن ارزيابي 57

2-3-12-2 سياست حاكم بر ارزيابي عملكرد كاركنان 58

2-4 آموزش و پرورش در ایران 59

2-4-1 تاریخچه 59

2-4-2 جایگاه آموزش در ایران باستان 60

2-4-3 جایگاه آموزش در ایران دوره اسلامی 61

2-4-4 هدف های آموزش و پرورش 63

2-4-5 آرمان های جهانی آموزش و پرورش 63

2-4-6 نقش و کارکردهای اجتماعی آموزش و پرورش 64

2-5 ویژگی های یک معلم خوب 65

2-6 مهارت های آموزشی تدریس مورد نیاز آموزگاران 65

2-7 تعریف آموزش ضمن خدَمت 75

2-7-1 اهداف آموزش ضمن خدمت 75

2-7-2 ضرورت آموختن ضمن خدمت 76

2-7-3 فواید آموزش ضمن خدمت 76

2-7-4 تاریخچه آموزش ضمن خدمت 76

2-7-5 آموزش ضمن خدمت کارکنان در وزارت آموزش و پرورش 79

2-8 پیشینه پژوهش 81

2-8-1 پژوهش های داخل کشور: 81

2-8-2پژوهش های خارج از کشور: 83

فصل سوم :روش پژوهش

3-1 مقدمه 86

3-2 روش پژوهش 87

3-3 جامعه آماری 87

3-4 نمونه آماری و روش نمونه گیری 87

3-5 ابزار جمع آوری اطلاعات 87

3-5-1 روایی و پایایی پرسشنامه 88

3-6 روش اجرای پژوهش 89

3-7 روش تجزیه و تحلیل داده ها 89

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش 4-1

مقدمه 90

4-2 یافته های توصیفی 91

4-3 بررسی یافته های استنباطی 92

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری 5-1

مقدمه 96

5-2 بررسی سئوالات پژوهش 97

5-3 نتیجه گیری کلی 99

5-4 محدودیت های پژوهش 100

5-5 پیشنهادات پژوهشی 100

5-5-1 پیشنهادات کاربردی 100

منابع

پیوست

 پایان

 

 

 

فروشگاه آنلاین محصولات دانلودی

پشتیبانی خرید: 09337266852


مبلغ قابل پرداخت 12,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1384

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

استان گيلان-شهرستان تالش

تمام حقوق این سایت محفوظ است. کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما