پشتیبانی خرید: اگر پس از تکمیل خرید لینک دانلود را نتوانستید دریافت کنید، با شماره تماس 09115569722 ارتباط برقرار کنید (فقط پیامک) تا همان لحظه بررسی و سریعا مشکلتان را برطرف نماییم. برای شنیدن بخشی از کتاب های صوتی لطفا در تلگرام پیام دهید. آیدی تلگرام: @nabtarinfile

دانلود مقاله بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی


دانلود مقاله بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی

بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی

 

 

فرمت فایل: docx

تعداد صفحات: 61

تابستان 96

 

چکیده:

رشد و گسترش نظام های آموزش و پرورش ویژگی بارز جوامع عصر ماست. پیامد این رشد روزافزون تبدیل نظام آموزشی به سازمانی عظیم و فراگیر است که با تعداد کثیری دانش آموز سروکار دارد و وظایف متعدد و متنوعی انجام می دهد و اثرات و نتایج دامنه داری به بارمی آورد. ازجمله مهمترین مسائل انسان امروز،مسئله ارزش است ؛ زیرا انسان در طول حیاتش برای ارزش ها زندگی می کند؛ به علاوه اساسی ترین اختلاف بین افراد بشر،اختلاف ارزشها و معیارهاست و انسان عوامل موجود در محیط را از لحاظ تاثیری که در زندگی او دارند ارزیابی می کند.

در دنیای امروز، مذهب، اصیل ترین وسیله برای رشد بشر و مطمئن ترین راه برای رسیدن به کمال مطلوب است وما زمینه و شرایطی مطمئن تر ازآن برای زندگی نداریم.

ما را، دین، نیازی قطعی است و انسان ناآشنای تازه وارد به این عرصه حیات بدون مذهب نمی تواند به حل و رفع مشکلات شخصی و اجتماعی خود توفیق یابد. باورهای مذهبی نشان دهنده راه زندگی است وعامل اعتماد و ایمان و گام برداری ها به سوی سعادت است. به گفته روانکاوی صاحب نظر:" دینداری و ایمان یک ضرورت است. ازآن بابت که ایمان ستونی است که ما را در طوفان ها ازافتادن ومغلوب شدن نگاه می دارد و کسی که مذهب ندارد همچون غریقی است که مدام در دریای شک و تردید و بی تکلیفی دست و پا می زند. درعصر کنونی واصولا درهمه اعصار با شدت وضعف متفاوت، بسیاری ازانحرافات و لغزش ها، شکست ها و نابودی ملتها و... به دلیل غوطه ور شدن انسان ها درمنجلاب گناه و شهوات و غرایز نفسانی بوده است ." درمقطع زمانی حاضر و دوران حاکمیت انقلاب اسلامی و ارزش ها، مطمئن ترین و موثرترین حربه ای که دشمن برای گرفتن فرزندان انقلاب و انحراف آنان از آن سود می جوید، تحریک غرایز و هواهای نفسانی است که از طرق مختلفی [همچون فیلم ها و نوارهای مبتذل تصاویر مستهجن،بدحجابی و ... ] به آن دامن می زند، که نجات نسل جوان از خطر سقوط در منجلاب گناه وآلودگی های ناشی ازتحریک غریزه ی جنسی تنها با حاکم کردن یک نیروی باز دارنده و کنترل کننده درون می تواند عفت وپاک دامنی را برای جامعه به ارمغان بیاورد و دراین زمینه دین عامل کنترل وتعدیل غریزه جنسی است؛غریزه ای که درنوجوانی بیدارشده وممکن است گاهی آشوب برپا کند. دین سببی برای کنترل افراد دربرابر آلودگی ها وگناهان است. عدم آشنایی به وظایف شخصی درعرصه های فردی واجتماعی که معمولا درسنین نوجوانی و جوانی به دلیل شرایط سنی خاص این دوران بیشتر ازسایر دوره ها است.برهم زدن نظم اجتماعی و قانون شکنی به شیوه های مختلف توسط جوانان و نوجوانان،ازاموری است که همواره دل مشغولی و نگرانی متولیان نظام سیاسی وتعلیم وتربیت را فراهم می نماید؛و بسیاری ازحرکت ها وبرنامه ها ونیروها را برای تربیت انسان هایی وظیفه شناس ومنضبط، که به ارزش ها وقوانین جامعه احترام و ارزش قائل شوند،سازماندهی می کند.اگرشور و احساس جوانی با شعورعمیق دینی و سلاح توانای ایمان الهی تجهیز شود،سعادت نسل جوان و سلامت جامعه تضمین خواهد شد. جوانان به اقتضای طبیعت جوانی درمعرض بحران هویت و استخفاف شخصیت قرارمی گیرند. تنها راه نجات وامیدواری،احیای تفکردینی وقداست مذهبی درپاسخ به ندای فطرت الهی آنان است؛ زیرا تجربه نشان داده که روح نا آرام و قلب پرالتهاب نسل جوان جز در پرتو شعاع جاودانه ی دین و نوای شورانگیز ایمان ونسیم ملکوتی وحی، آرامش و تسکین نمی یابد.آنچه که در دل،آدمی را درشدائد وسختی های زندگی قوت و توانمندی می بخشد ذکر خداست ...

«الا بذکر ا... تطمئن القلوب»:‌‌‌ [ تنها با یاد خداست که دل آدمی آرامش می گیرد.] تقویت معنوی وجنبه روحانی زندگی درحدی که بخشی از زندگی شود و یاد خدا در کام ما شیرین شود، ازجنبه های ارزنده ایجاد آرامش است.

ما درعصر حاضر نیازمند نوعی تفسیر معنوی از زندگی هستیم تا بتوانیم با اتکاء به آن ها احساس دشوار و نامطلوب پوچی امروزی را ازخود برهانیم وآرامش عمیقی در پرتو نماز و دعا در روان ما جاری شود.

پرستش جوششی است از اعماق ذرات عالم که عطر جان بخشش همه جا گسترده و پرتو انوارش هستی را روشن ساخته است. پرستش ندای فطرت انسان، راز آفرینش و اصلی ترین نیاز بشراست.عبادت سرلوحه تعالیم انبیاء،نشانه ی ایمان وعبودیت حق،عالی ترین رتبه ای است که آدمی می تواند به آن نائل گردد.

رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند          بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت

نقش مدرسه در پرورش باورهای دینی دانش آموزان برکسی پوشیده نیست. هرچند که متخصصین ضمن تعلیم وتربیت اسلامی معتقدند که ارائه ی الگوی خواندن نماز اولین بار در خانه،آن هم از طریق والدین به کودک ارائه می شود؛ اما با ورود کودک به مدرسه و تقارن حساس ترین زمان رشد و شکل گیری باورهای مذهبی او با زمان تحصیل ایجاب می کند تا نسبت به آموزش نماز به نوجوانان در مدرسه و خود دوره ی نوجوانی توجه خاص صورت پذیرد.

مقدمه:

امروزه آموزش و پرورش در تمام کشورها اهمیت و ارزش زیادی دارد و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی غیر قابل انکار است. به این دلیل صاحب نظران تعلیم و تربیت معتقدند که کارکنان آموزشی همچون مدیران و معلمان باید برای دستیابی به هدف‌های پیش بینی شده شایستگی و آمادگی خاصی داشته باشند. تا از طرفی بتوانند میزبان شایسته ای برای جمعیت چند میلیونی و رو به افزایش دانش‌آموزان بوده و از طرف دیگر این مهمانان امروز و میزبانان و سکانداران مدیریت فردای کشور با شایستگی به سر منزل مقصود برسانند. البته این طرح بسیار ساده از موضوع بزرگ آموزش و پرورش است زیرا آنچه امروز جوامع مختلف با آن دست به گریبان هستند پدیده ای بسیار پیچیده تر از مطالب بالاست، چنانكه شکست برنامه‌های وسیع کشورها در زمینه مسائل آموزشی وارد شدن خسارت کمر شکن بر بدنه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی کشور‌های مختلف گواهی بسیار نزدیک به ذهن در این مقوله است.

تنگناهایی که آموزش و پرورش با آن دست به گریبان است زیادند ولی از این میان موضوع افت تحصیلی با شدت و عمق بیشتری خود را نشان می‌دهد.هر چند در این زمینه محققان زیادی دست به قلم فرسایی زده‌اند ولی در زمینه تبیین علل افت بسيارکمتر تحقیق شده است.

فهرست مطالب:

عنوان

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1مقدمه 5

2-1 بیان مسأله: 6

3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق: 7

4-1 هدف کلی: 8

5-1 اهداف جزئی: 8

6-1 فرضیات تحقیق: 9

7-1 سوالات تحقيق: 9

8-1 کاربرد های تحقیق: 9

9-1 متغیرهای تحقیق : 9

10-1 تعریف عملیاتی واژه ها: 9

فصل دوم : پیشینه تحقیق

1-2 افت تحصيلي و راه هاي جلوگيري از آن 11

2-2 شکست تحصیلی : 12

3-2 افت تحصیلی و روشهای ایجاد انگیزه درسی در دانش آموزان 12

4-2 منظور از افت تحصیلی چیست؟ 12

5-2 افت تحصیلی و علل آن 13

6-2 افت یا شکست تحصیلی چیست ؟ 13

7-2 شکست تحصیلی چگونه ایجاد می شود ؟ 14

8-2 والدین و افت تحصیلی فرزندان : 15

9-2 علت شکست ( افت تحصیلی دانش آموزان ) چیست ؟ 15

10-2 تعلیم و تربیت آزاد : 15

11-2 ترس و شکست 15

12-2 معلم : 16

13-2 محصل : 16

14-2 تدریس یا آموزش : 16

15-2 علل افت تحصیلی دانش آموزان: 17

16-2 اصول کلی مدیریت کلاس : 19

17-2 راهکار ها برای درمان عقب ماندگی درسی : 20

18-2 آموزش جداگانه برای دختر ها و پسر ها 21

19-2 منطق داشتن مدارس راهنمایی جداگانه برای پسر ها و دختر ها 21

20-2 تاکید بر تک معلمی : 21

21-2 کاهش عزت نفس در اوایل نوجوانی : 22

22-2 افت تحصیلی 22

23-2 علل خانوادگی و اجتماعی 22

24-2 شرایط علمی معلمین 23

25-2 ضرورت مشاوره تحصیلی در زمینه جلوگیری از افت تحصیلی 24

26-2 جنسیت 24

27-2 عوامل جسمانی: 24

28-2 سازش نایافتگی رفتاری : 24

29-2 نرخ افت تحصیلی: 25

30-2 تعدد دروس در دوره راهنمایی 25

31-2 سن بلوغ و عدم آشنایی و برخورد مناسب با این موضوع 26

32-2 الگوهای زبان وپیشرفت تحصیلی: 26

33-2 جمع بندی 27

فصل سوم : روش تحقیق

1-3 روش تحقيق: 28

2-3 جامعه آماري 28

3-3 جامعه نمونه و روش نمونه گيري: 29

4-3روش تجزيه و تحليل اطلاعات: 29

5-3 ابزار اندازه گیری: 29

1-5-3 پرسشنامه: 29

2-5-3 توصیف پرسشنامه : 29

3-5-3 سوالات وفرضیات: 29

6-3 روش جمع آوري اطلاعات: 30

7-3 اعتبار اندازه گیری ( روایی ): 30

8-3 قابلیت اعتماد (پایایی): 31

فصل چهارم : تچریه و تحلیل

1-4 بخش اول: توصیف پاسخگویان 33

1-1-4 توصیف پاسخگویان از نظر سن 33

2-1-4 توصیف پاسخگویان از نظر تحصیلات 34

3-1-4-توصیف پاسخگویان ازنظر جنس 35

2-4 بخش دوم :بررسی سوالات 36

فصل پنجم : نتیجه گیری 1-5

نتيجه گيري : 54

1-1-5 فرضیه اول 54

2-1-5 فرضیه دوم 55

3-1-5 فرضیه سوم 55

4-1-5 فرضیه چهارم 56

5-1-5 فرضیه پنجم 56

2-5 نتیجه گیری کلی: 57

منابع

پیوست

 

 

 

فروشگاه آنلاین محصولات دانلودی

پشتیبانی خرید: 09337266852


مبلغ قابل پرداخت 12,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1443

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

استان گيلان-شهرستان تالش

تمام حقوق این سایت محفوظ است. کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما