پشتیبانی خرید: اگر پس از تکمیل خرید لینک دانلود را نتوانستید دریافت کنید، با شماره تماس 09115569722 ارتباط برقرار کنید (فقط پیامک) تا همان لحظه بررسی و سریعا مشکلتان را برطرف نماییم. برای شنیدن بخشی از کتاب های صوتی لطفا در تلگرام پیام دهید. آیدی تلگرام: @nabtarinfile

دانلود مقاله بررسی رابطه بین باورهای دینی و تربیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی راهنمایی


دانلود مقاله بررسی رابطه بین باورهای دینی و تربیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی راهنمایی

بررسی رابطه بین باورهای دینی و تربیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی و راهنمایی

 

 

فرمت فایل: docx

تعداد صفحات: 81

تابستان 96

 

 

چکیده:

رشد و گسترش نظام های آموزش و پرورش ویژگی بارز جوامع عصر ماست. پیامد این رشد روزافزون تبدیل نظام آموزشی به سازمانی عظیم و فراگیر است که با تعداد کثیری دانش آموز سروکار دارد و وظایف متعدد و متنوعی انجام می دهد و اثرات و نتایج دامنه داری به بارمی آورد. ازجمله مهمترین مسائل انسان امروز،مسئله ارزش است ؛ زیرا انسان در طول حیاتش برای ارزش ها زندگی می کند؛ به علاوه اساسی ترین اختلاف بین افراد بشر،اختلاف ارزشها و معیارهاست و انسان عوامل موجود در محیط را از لحاظ تاثیری که در زندگی او دارند ارزیابی می کند.

در دنیای امروز، مذهب، اصیل ترین وسیله برای رشد بشر و مطمئن ترین راه برای رسیدن به کمال مطلوب است وما زمینه و شرایطی مطمئن تر ازآن برای زندگی نداریم.

ما را، دین، نیازی قطعی است و انسان ناآشنای تازه وارد به این عرصه حیات بدون مذهب نمی تواند به حل و رفع مشکلات شخصی و اجتماعی خود توفیق یابد. باورهای مذهبی نشان دهنده راه زندگی است وعامل اعتماد و ایمان و گام برداری ها به سوی سعادت است. به گفته روانکاوی صاحب نظر:" دینداری و ایمان یک ضرورت است. ازآن بابت که ایمان ستونی است که ما را در طوفان ها ازافتادن ومغلوب شدن نگاه می دارد و کسی که مذهب ندارد همچون غریقی است که مدام در دریای شک و تردید و بی تکلیفی دست و پا می زند. درعصر کنونی واصولا درهمه اعصار با شدت وضعف متفاوت، بسیاری ازانحرافات و لغزش ها، شکست ها و نابودی ملتها و... به دلیل غوطه ور شدن انسان ها درمنجلاب گناه و شهوات و غرایز نفسانی بوده است.

درمقطع زمانی حاضر و دوران حاکمیت انقلاب اسلامی و ارزش ها، مطمئن ترین و موثرترین حربه ای که دشمن برای گرفتن فرزندان انقلاب و انحراف آنان از آن سود می جوید، تحریک غرایز و هواهای نفسانی است که از طرق مختلفی [همچون فیلم ها و نوارهای مبتذل تصاویر مستهجن،بدحجابی و ... ] به آن دامن می زند، که نجات نسل جوان از خطر سقوط در منجلاب گناه وآلودگی های ناشی ازتحریک غریزه ی جنسی تنها با حاکم کردن یک نیروی باز دارنده و کنترل کننده درون می تواند عفت وپاک دامنی را برای جامعه به ارمغان بیاورد و دراین زمینه دین عامل کنترل وتعدیل غریزه جنسی است؛غریزه ای که درنوجوانی بیدارشده وممکن است گاهی آشوب برپا کند. دین سببی برای کنترل افراد دربرابر آلودگی ها وگناهان است. عدم آشنایی به وظایف شخصی درعرصه های فردی واجتماعی که معمولا درسنین نوجوانی و جوانی به دلیل شرایط سنی خاص این دوران بیشتر ازسایر دوره ها است.برهم زدن نظم اجتماعی و قانون شکنی به شیوه های مختلف توسط جوانان و نوجوانان،ازاموری است که همواره دل مشغولی و نگرانی متولیان نظام سیاسی وتعلیم وتربیت را فراهم می نماید؛و بسیاری ازحرکت ها وبرنامه ها ونیروها را برای تربیت انسان هایی وظیفه شناس ومنضبط، که به ارزش ها وقوانین جامعه احترام و ارزش قائل شوند،سازماندهی می کند.اگرشور و احساس جوانی با شعورعمیق دینی و سلاح توانای ایمان الهی تجهیز شود،سعادت نسل جوان و سلامت جامعه تضمین خواهد شد. جوانان به اقتضای طبیعت جوانی درمعرض بحران هویت و استخفاف شخصیت قرارمی گیرند. تنها راه نجات وامیدواری،احیای تفکردینی وقداست مذهبی درپاسخ به ندای فطرت الهی آنان است؛ زیرا تجربه نشان داده که روح نا آرام و قلب پرالتهاب نسل جوان جز در پرتو شعاع جاودانه ی دین و نوای شورانگیز ایمان ونسیم ملکوتی وحی، آرامش و تسکین نمی یابد.آنچه که در دل،آدمی را درشدائد وسختی های زندگی قوت و توانمندی می بخشد ذکر خداست ...

«الا بذکر ا... تطمئن القلوب»:‌‌‌ [ تنها با یاد خداست که دل آدمی آرامش می گیرد.] تقویت معنوی وجنبه روحانی زندگی درحدی که بخشی از زندگی شود و یاد خدا در کام ما شیرین شود، ازجنبه های ارزنده ایجاد آرامش است.

ما درعصر حاضر نیازمند نوعی تفسیر معنوی از زندگی هستیم تا بتوانیم با اتکاء به آن ها احساس دشوار و نامطلوب پوچی امروزی را ازخود برهانیم وآرامش عمیقی در پرتو نماز و دعا در روان ما جاری شود . پرستش جوششی است از اعماق ذرات عالم که عطر جان بخشش همه جا گسترده و پرتو انوارش هستی را روشن ساخته است. پرستش ندای فطرت انسان، راز آفرینش و اصلی ترین نیاز بشراست.عبادت سرلوحه تعالیم انبیاء،نشانه ی ایمان وعبودیت حق،عالی ترین رتبه ای است که آدمی می تواند به آن نائل گردد.

رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند              بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت

نقش مدرسه در پرورش باورهای دینی دانش آموزان برکسی پوشیده نیست. هرچند که متخصصین ضمن تعلیم وتربیت اسلامی معتقدند که ارائه ی الگوی خواندن نماز اولین بار در خانه،آن هم از طریق والدین به کودک ارائه می شود؛ اما با ورود کودک به مدرسه و تقارن حساس ترین زمان رشد و شکل گیری باورهای مذهبی او با زمان تحصیل ایجاب می کند تا نسبت به آموزش نماز به نوجوانان در مدرسه و خود دوره ی نوجوانی توجه خاص صورت پذیرد.

مقدمه:

عصرما را عصر فضا ،عصر کامپیوتر،عصر تکنولوژی و ... نامیده اند. ولی به نظر می رسد که بايد آن را عصراضطراب وتشویش ونگرانی نامید. زیرا انسان و مخصوصاً نسل جوان دراین عصربا نگرانی ها و دلهره ها دست به گریبان است و به همین جهت در جستجوی آرامش قلب تلاش می کند و درهمه جا به دنبال آن می گردد. ولی کمتر جایی به آن دست می یابد و دست خالی وحسرت زده برمی گردد؛غافل از اینکه آرامش عمیق و مستمر قلب دراثر یاد خدا میسر است.

" امرسون" می گوید :« آرامش سرمنشاء نیروهای شماست و هرکس که به خدا روی آورد آرامش می یابد.»

ازدیدگاه علمی وقتی که از آرامش ذهنی برخوردارهستیم،ریتم مغزی حرکت آرام تری دارد یعنی امواج آلفا را نشان می دهد و دراین حالت انسان توانایی و خلاقیت بیشتری دارد.

کسی که ازنظرذهنی در آرامش به سرمی برد، راحت تر تفکرمی کند واندیشه های وی شکوفا می گردند. برای موفقیت تحصیلی، داشتن آرامش ذهنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است وبدون آن یادگیری تقریباً غیرممکن است.

" دکتر مارگارت کوربت" ثابت کرده است که وقتی فکرانسان درحالت آرامش باشد، قدرت حافظه ی او نیز ازهرجهت بسیار قوی خواهد بود.

" دیل کارنگی " نویسنده ی آمریکایی درکتاب " آئین زندگی " نماز و دعا را وسیله غلبه برتشویش ونگرانی معرفی می کند و می نویسد:« امروزجدید ترین علم پزشکی یعنی روان پزشکی، همان چیزهایی را تعلیم می دهد که پیامبران تعلیم می دادند.چرا؟ به علت این که "پزشکان روحی" دریافته اند که دعا ونمازو داشتن ایمان محکم دینی،نگرانی وهیجان های منفی را که موجب نیم بیشتری ازناخوشی های ما است،برطرف می سازد.

قرآن می فرماید که :« خدا به بندگانش نزدیک است ودعایشان را پاسخ می گوید .»

« و اذا سالک عبادی عنی فانی قریب اجیب دعوه الداع اذا دعان فلیستجیبوالی و لیومنوا بی»

[هنگامی که بندگانم راجع به من از تو می پرسند بگو من به بندگانم نزدیکم و کسی که مرا بخواند دعوتش را پاسخ می دهم؛ بنابراین باید دعوت مرا پاسخ دهند و به من ایمان داشته باشند.] "

امرسون " می گوید : « هرگز هیچ کس دعا نکرد مگر آنکه به چیزی رسید.»

" لئون دنی" دانشمند روح شناس فرانسوی چنین گفته است:« نیایش به درگاه خداوند توانا، راز ونیازیست که بنده ی خاکساربا معبود وآفریدگارخود می نماید ودرخلوت وتنهایی با تمرکزفکر، توجه خود را به سوی مبداء وآفریننده ی موجودات که ملجاء و پناهگاه دل شکستگان است،معطوف می دارد وبا خشوع و فروتنی، درماندگی وناتوانی و پریشان حالی خود را به آستان الوهیتش عرضه می دارد.تسبیح وتقدیس ذات پروردگاروعرض نیایش وسپاس به آستان ملکوتی اش درسپیده ی صبح وقبل ازطلوع آفتاب وهنگام عصروغروب و شامگاه است.

« ای معبود بی همتا ! تو نماز را درکفم نهادی تا هرگاه دلم به هوای تو پرکشید، درپی یک قد قامت عشق، ازمسجد الاقصای وجود با براق نمازبه معراج تو آیم و درمنزلگاه عشق تو کمی بیاسایم .» ارتباط خالصانه انسان با خدا، نورانیت ضمیروصفای باطن وبصیرتی به همراه دارد که انسان را درپیچ و خم های زندگی وبن بست ها ومشکلات هدایت می کند.

یکی ازعلل واسبابی که خدا درکارانسان موثرقرارداده است،" دعا " است. یعنی اینکه آدمی با تمام وجودش به خدا توجه کند،تا او به رازونیاز بپردازد،خواسته ی خود را با او در میان نهد وازاو کمک بخواهد. درست است که خدا همه چیز را می داند وازخواست قلبی و ازدرون همه کس آگاه است،ولی همانطورکه اودرمناسبات بشربا طبیعت،نظام کاروکوشش وعمل وبازده عمل را مقررکرده و نابرده رنج،گنجی وناکرده کارمزدی میسر نساخته است،درمناسبات مستقیم انسان با خدا نیز نظام دعا واستجابت را مقررساخته است.

از درگاه خداوند منان خواستاريم که این ودیعه ی آسمانی وقره العین رسول را آن چنان در دیدگاه ما قراردهد که دردیدگاه اولیاء بزرگش قرارداده است تا همچون بزرگواران نماز گزارده و برکات و نتایج گرانبهای آن ما را نصیب گردد.ازخداوند بزرگ،اخلاص و دوام توفیق و تاثیر نوشته مان را می طلبیم وامیدواریم که این گام کوچک در زمینه سازی برای گرایش به فريضه نمازو دعا موثر باشد.

فهرست مطالب:

عنوان

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1مقدمه: 5

2-1بیان مسئله : 7

3-1ضرورت و اهمیت تحقیق : 7

4-1 اهداف تحقیق 8

5-1هدف کلی 8

6-1اهداف جزئی 8

7-1فرضیه های پژوهش : 8

8-1متغیرهای پژوهش : 9

9-1تعاریف عملیاتی پژوهش : 9

فصل دوم : پیشینه ی تحقیق

1-2تاریخچه ی نماز و دعا : 11

2-2نماز در ادیان پیش از اسلام : 12

3-2نماز در اسلام: 13

4-2نماز در فرق اسلامی و فرقه های دیگر : 13

5-2نیاز انسان به عبادت 14

6-2نماز و نیایش یکی از موثرترین عوامل تربیتی 14

7-2جوانان و اعتقادات مذهبی : 15

8-2قدرت مذهب و آثار آن : 15

9-2اسلام و تربیت مذهبی: 16

10-2نقش تعالیم مذهبی در آرامش روانی: 16

11-2 نقش نماز و مذهب در تأمين امنيت اجتماعي: 17

12-2 مذهب و زندگی اجتماعی: 18

13-2نیاز به پیشرفت: 19

1-13-2عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی: 19

2-13-2ویژگی افراد پیشرفت گرا چیست؟ 20

3-13-2چگونه انگیزه ی پیشرفت ایجاد می شود؟ 20

14-2نماز چیست؟ 20

1-14-2فلسفه ی نماز: 21

2-14-2سیمای نماز از دیدگاه قرآن : 22

3-14-2 نماز از دیدگاه چهارده معصوم (ع) 24

15-2دعا: 25

1-15-2دعا در قرآن : 26

2-15-2رابطه ی علم و دعا: 26

3-15-2آداب دعا: 27

4-15-2 ادعیه ی معروف: 28

5-15-2اهمیت دعا از نظر قرآن و معصومین (ع) 30

6-15-2نظرات دانشمندان و پزشکان در مورد نیایش: 31

7-15-2 اهداف عالی و مقدس نماز: 32

16-2ثمرات ذکر خداوند در نماز و دعا: 32

1-16-2آثار اخلاقی و تربیتی : 34

2-16-2آثار بهداشتی نماز در آموزش و پرورش جسم و روح: 34

3-16-2 آثار آموزشي و پرورشي نماز در تعالي همت ها :‌ 37

4-16-2 تأثیر نماز در تمرکز حواس و حضور ذهن: 39

1-4-16-2مرکز، دقت و دل سپاری به حرفه و شغل: 39

2-4-16-2اصل نظم و ترتیب: 39

3-4-16-2 اصول موفقیت تحصیلی : 40

17-2اهمیت و ضرورت نماز و دعا: 42

18-2خلاصه نتایج تحقیقات دیگران: 44

فصل سوم : روش تحقیق

1-3مقدمه: 46

2-3روش انجام تحقیق : 47

3-3جامعه آماری : 47

4-3روش های گردآوری داده ها : 47

فصل چهارم : ارائه و تحلیل نتایج

1-4مقدمه : 48

2-4بررسي فرضيه ها 48

3-4 روش توصيفي 49

4-4 ضريب همبستگي : 49

5-4 سئوالات و جداول فراواني و درصد 49

1-5-4ميانگين و انحراف معيار و واريانس مربوط به سوالات فرضيه 1 55

2-5-4ميانگين و واريانس و انحراف معيار مربوط به معدل هاي فرضيه ي 1: 56

3-5-4ميانگين و انحراف معيار و واريانس مربوط به سئوالات فرضيه ي 2 : 57

4-5-4ميانگين و واريانس و انحراف معيار مربوط به معدل هاي فرضيه 2: 58

5-5-4ميانگين و انحراف معيار و واريانس مربوط به سئوالات فرضيه 3: 59

6-5-4ميانگين و واريانس و انحراف معيار مربوط به معدل هاي فرضيه 3: 60

6-4بررسي فرضيه ها : 64

1-6-4تجزيه و تحليل فرضيه ها: 64

7-4نتايج: 69

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

1-5بهره گیری از پژوهش : 70

2-5محدودیت های تحقیق : 71

3-5طرحی نوین برای جذب جوانان به نماز : 71

4-5خلاصه تحقیق : 73

5-5 پیشنهادات: 74

منابع

پیوست

 پایان

 

 

 

فروشگاه آنلاین محصولات دانلودی

پشتیبانی خرید: 09337266852


مبلغ قابل پرداخت 12,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

استان گيلان-شهرستان تالش

تمام حقوق این سایت محفوظ است. کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما