پیوند ها
آمار بازدید سایت
بررسی رابطه بین اظطراب امتحان و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان و دانشجویان
فرمت فایل: docx
تعداد صفحات: 56
تابستان 96
چکیده:
ترس و اضطراب، اجزاي لاينفك زندگي دوران كودكي محسوب مي شوند و به روشني بيانگر روند رشد طبيعي مي باشند. عموما اضطراب و ترس در سالهاي اوليه زندگي رايج ا ست اضطراب از مدرسه بويژه اضطراب امتحان، در دوران دب ستان بين سنین 10-11 سالگی شكل گرفته، ثبات مي يابد و تا بزرگسالي تداوم مي يابدو در صورت شدت اضطراب باعث افت عملكرد مي شود (ابوالقاسمی ، 1378) . پژوهش حاضر نشان داد كه بين ميانگين نمره اضطراب امتحان و عملكرد تحصيلي ( معدل دانش آموزان ) رابطه معكوس وجود دارد . پژوهش هاي زيادي، همانند پژوهش حاضر رابطه منفي بين اضطراب امتحان و عملكرد تحصيلي را نشان داده اند ( ابوالقاسمی ،1378 ؛ پریرخ ، 1376 ؛ سرگلزایی ،1382 ؛ علی محمدی حسین ، 1375 ) . از آغاز نخستين پژوهشهاي دهه اول قرن گذشته ) در 1908 (Dodson& Yerkes اضطراب امتحان، همواره محققان يك همبستگي منفي بين جنبه هاي مختلف كارآمدي تحصيلي و طيف گسترده سنجش هاي اضطراب را خاطر نشان كرده اند (سرگلزایی ،1382 ) . اگرچه مطالعات كمي نيزتأييد كننده اين ارتباط نبودند. ابوالقاسمي نيز در مطالعه خود همبستگي معني داري بين اضطراب امتحان و عملكرد تحصيلي پيدا نكرد ( ابوالقاسمی عباس ، 1374 ) . بطوركلي عليرغم محدوديت هاي پژوهش حاضر به ويژه عدم مصاحبه باليني و تشخيص نوع اضطراب دانش آموزان به نظر ميرسد كه نتايج پژوهش هماهنگ با يافته هاي پيشين اثرات منفي اضطراب بر عملكرد تحصيلي را تأييد مي نمايد و لذا با توجه به شيوع اضطراب امتحان واثرات منفي آن بر فرد و نظام آموزشي، لزوم كمك رساني براي پيشبرد اهداف بهداشت رواني كودكان و نوجوانان به منظور پيشگيري از خسارات جسماني، رواني، تحصيلي و اقتصادي احساس مي شود. توصيه مي شود تحقيقات وسيع تري جهت شناخت عوامل موثردر افزايش شيوع اين اختلال، و رويكردهاي موثر پيشگيرانه و درمان اضطراب امتحان انجام گيرد.
مقدمه:
معمولا همه ما قبل از امتحانات یا سایر رویدادهای مهم زندگی تا حدی دچار نگرانی یا تنش می شویم. نگرانی اندک در عمل می تواند به ارتقای سطح انگیزه ما کمک کند. معهذا نگرانی زیاد از حد ممکن است مشکل ساز شود به ویژه اگر در توانایی ما برای آمادگی و عملکرد در امتحانات اثر منفی بگذارد (عربگل،1387).
درجاتی از اضطراب امتحان در 30-20 درصد کودکان و نوجوانان دانشآموز دیده میشود. این موضوع در دختران شایعتر از پسران است.در تعریف اضطراب امتحان در ابتدا باید اضطراب طبیعی را از اضطراب غیرطبیعی و بیمارگونه افتراق داد.آنچه مسلم است درجاتی از اضطراب و استرس میتواند مثبت باشد و احساس تهییج و به دست آوردن یک فرصت را به فرد دست دهد. مثل استرسی که باعث میشود یک ورزشکار در موقعیت مسابقه بهتر از تمرین عمل کند، یا فردی در شغل جدید خود با انرژی و عملکرد بهتری کار کند.و یا یک دانشآموز در زمان امتحان دچار تهییج و اضطرابی میشود که تمرکز او را روی مطالعه افزایش داده و باعث میشود برنامه خود را منظمتر نماید و زمان خود را مدیریت بیشتری کند، در نهایت این اضطراب منجر به افزایش عملکرد فرد میشود. پس درجاتی از اضطراب لازم بوده و باعث بهبودی عملکرد ما میشود. این نوع اضطراب را تکلیف محور میگوییم. ولی زمانی که استرس و اضطراب منفی میشود، ما احساس میکنیم اوضاع از کنترل ما خارج است، تحت فشار هستیم و تمرکز خود را از دست دادهایم. اضطراب فوق منجر به ارزیابی شناختی منفی، عدم تمرکز حواس، واکنشهای فیزیولوژیک نامطلوب و افت عملکرد شخص میگردد (عربگل،1387).
عزت نفس برای رواشناسان، مهمترین موضوع از جنبه های فردی، اجتماعی و روان شناختی است. بررسیها نشان می دهد بسیاری از مشکلات انسان امروزی از عدم عزت نفس و یا به عبارتی دیگر از پنداره نادرست و ناچیز شماری خود، ناشی می شود. چنین اندیشه ای ممکن است از طریق خانواده یا محیط و مهمتر از همه از تصورات شخص نسبت به خود پدید آید. چه بسیار هوشمندانی که غافلانه از خویشتن خویش بی خبرند و به کنه وجود خود ارج نمی نهند و در پی آنند که دیگران آنها را به منزلگاه رفعت و منزلت سوق دهند. مصیبت این شایسته گان آن است که وجودشان را با خداست و تصورات دیگران را داوری می کنند و به توانایی و کارآمدیهای واقعی شان بی توجه اند(محمدی،1385).
فهرست مطالب:
عنوان
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1مقدمه 4
2-1 بیان مسأله 5
3-1 ضرورت اهمیت تحقیق
4-1 اهداف پژوهش: 8
1-4-1هدف کلی: 8
2-4-1اهداف جزئي 8
5-1 فرضیه های پژوهش: 8
6-1 تعریف نظری 8
7-1 تعاریف عملیاتی 9
فصل دوم: پیشینه پژوهش
1-2 مقدمه 10
2-2 عزت نفس 11
3-2 تعاریف عزت نفس 11
4-2 نظریاتی در مورد عزت نفس 12
1-4-2 عزت نفس از دیدگاه اسلام 12
2-4-2 عزت نفس اجتماعی 13
5-2 واکنش و ارزیابی دیگران 13
6-2 ادراک خویشتن 14
7-2 مقایسه اجتماع ی 14
8-2 خانواده 15
9-2 شيوه هاي افزايش عزت نفس 15
10-2 مراحل رهايي ازاحساس عزت نفس پايين 18
1-10-2 مرحله اول - عدم ارزيابي خود با ديگران: 18
1-1-10-2 ارزيابي منطقي از خود : 18
2-1-10-2 احساس ضعف وكاستي هاي بشر: 18
3-1-10-2 بي اطلاعي : 19
4-1-10-2 آشفتگي : 19
5-1-10-2 خودتان را بپذيريد: 19
2-10-2 مرحله دوم - اعتماد داشتن 19
3-10-2 مرحله سوم- برانگيختن احترام ديگران نسبت به خود: 20
11-2 روش هاي تربيتي موثر بر عزت نفس 21
12-2 عزت نفس و كودكان 22
13-2 روش هاي ايجاد كرامت در كودكان: 23
14-2 خودپنداره و عزت نفس 24
15-2 اضطراب امتحان 25
16-2 انواع اضطراب امتحان 26
18-2 اضطراب امتحان دو بعد دارد 27
19-2علل اضطراب امتحان چیست ؟ 27
20-2 مقابله با اضطراب امتحان 28
21-2 مقابله با اضطراب 28
22-2 آمادگی برای امتحان 29
23-2 تغییر نگرش 29
24-2 عملکرد خوب در روز امتحان 30
25-2 راهبردهای پایه حین امتحان 30
26-2 کنترل اضطراب در حین امتحان 31
27-2 پس از امتحان 32
28-2 زمینه های پژوهش تحقیق 32
1-28-2 تحقیقات خارجی 32
2-28-2تحقیقات داخلی 33
فصل سوم: روش پژوهش
1-3 روش پژوهش 41
2-3 جامعه آماری 41
3-3 نمونه های آماری و روش نمونه گیری 41
4-3 روش جمع آوری اطلاعات 42
5-3 ابزار های پژوهش 42
1-5-3 پرسشنامه اضطراب امتحان اهواز 43
2-5-3 پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت 44
6-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها 44
فصل چهارم :تجریه و تحلیل داده ها
1-4 بخش اول آمار توصیفی 45
2-4 بخش دوم آمار استنباطی 50
فصل پنجم :بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری 54
1-5 بحث و نتیجه گیری 54
2-5 محدودیت های پژوهش 55
3-5پیشنهادات 55
منابع
پیوست
پایان
فروشگاه آنلاین محصولات دانلودی
پشتیبانی خرید: 09337266852
مبلغ قابل پرداخت 12,000 تومان
برچسب های مهم