پشتیبانی خرید: اگر پس از تکمیل خرید لینک دانلود را نتوانستید دریافت کنید، با شماره تماس 09115569722 ارتباط برقرار کنید (فقط پیامک) تا همان لحظه بررسی و سریعا مشکلتان را برطرف نماییم. برای شنیدن بخشی از کتاب های صوتی لطفا در تلگرام پیام دهید. آیدی تلگرام: @nabtarinfile

دانلود مقاله بررسی ارتباط بین مدیریت مشارکتی و اثربخشی کارکنان


دانلود مقاله بررسی ارتباط بین مدیریت مشارکتی و اثربخشی کارکنان

بررسی ارتباط بین مدیریت مشارکتی و اثربخشی کارکنان

 

 

فرمت فایل: docx

تعداد صفحات: 80

تابستان 96

 

 

چکیده:

امروزه در هر سازمانی (توليدی، آموزشی يا آموزشی) به منظور اثربخش نمودن امور و نيل به اهداف، يكي از معيارها، جذب، آموزش و حفظ نيروي انساني كارآمد و متخصص مي‌باشد. زيرا نيروي انساني نقش سازنده و كليدي در پيشبرد هدفها و مأموريتهاي سازمان دارد و از اركان رشد و توسعه و بقاي سازمان محسوب مي‌گردد. امروزه ديگر تجهيزات، لوازم و ماشين آلات براي انجام اثربخش امور سازمان كافي نمي باشد. لذا اهميت قايل شدن به روابط انساني و استفاده بهينه از نيروي فكر و مهارتهاي فردي كاركنان، سازمان را در دستيابي به اهدافش موفق مي‌گرداند. امروزه، كاركنان با توجه به توان جمعي و فيزيكي و فكري خود در مجموع نيروي كار قابلي را به وجود مي‌آورند. اين نيروي كار بدون عرضه توليد يا خدمت فاقد ارزش كاركردي است و زماني ارزش واقعي پيدا مي‌كند كه در توليد محصول يا خدمت اثربخش باشد. در این تحقیق ما به بررسی رابطه بین مدیریت مشارکتی و اثربخشی کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان قروه در سال 1392 می پردازیم این تحقیق در پنج فصل انجام شده و جامعه آماری مورد تحقیق ما در این تحقیق 96 نفر از کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان قروه می باشد. ما در این تحقیق دو پرسشنامه استفاده نموده ایم جهت بررسی پایایی در این تحقیق از آلفای کرونباخ استفاده می شود که نتایج آلفای کرونباخ پرسشنامه اثربخشی برابر با 778/. می باشد نتایج آلفای کرونباخ پرسشنامه مدیریت مشارکتی برابر با 838/. می باشد که بیان کننده قابلیت اطمینان بالای پرسش نامه و همخوانی سوالات با یکدیگر است، لذا پرسش نامه از پایایی کافی برخوردار است نتایج حاکی از آن است که بین مدیریت مشارکتی و اثربخشی کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان قروه رابطه معناداری وجود دارد.

مقدمه:

ﺑﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژي اﻃﻼﻋﺎت و ﻧﺰدﻳﻜﻲ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺟﻮاﻣﻊ و ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ، دﺳﺘﺮﺳـﻲ ﺑـﻪ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژي و ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ، دﻳﮕﺮ در اﻧﺤﺼﺎر ﻛﺸﻮرﻫﺎ و ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﻣﻌﺪود ﻧﺒﻮده و ﺗﻨﻬﺎ ﻧﻴﺮوي اﻧﺴﺎﻧﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻴﺘﻮاﻧﺪ ﺑﻌﻨﻮان ﺑﺮگ ﺑﺮﻧﺪه ﻣﻄﺮح ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻌﻼوه ﻓﻘﻂ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻨﺒﻊ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺎﺻﻴﺖ ﻓﺰاﻳﻨﺪﮔﻲ را دارد، ﻳﻌﻨﻲ ﻣﻴﺘﻮاﻧﺪ ﻣﺤﺼﻮل یا خدمتی را ﺗﻮﻟﻴﺪ و ارائه ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ارزش آن ﺑﻴﺸﺘﺮ از ﻣﺠﻤﻮع ارزش اﺟﺰاء آن ﻣﺤﺼﻮل ﺑﺎﺷﺪ(رمضانیان، 1379، 121). از ﻃﺮﻓﻲ ﺣﺘﻲ ﻗﻮﻳﺘﺮﻳﻦ ﻣﺪﻳﺮان ﻧﻤﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ ادﻋﺎ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻛﺎﻓﻲ از ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺟﻮاﻧﺐ ﺳـﺎزﻣﺎن داﺷـﺘﻪ و می توانند ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ راه ﺣﻞ ﻫﺎ را ﺑﺮاي ﺣﻞ ﻣﺸﻜﻼت اراﺋﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. ﺑﺪﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴـﺐ اﮔـﺮ ﺑﭙـﺬﻳﺮﻳﻢ اﻓـﺮاد در ﻫـﺮ ﺳﻄﺤﻲ از ﺳﺎزﻣﺎن، ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ داراي اﻳﺪه ﻫﺎي ﻛﺎرﮔﺸﺎﻳﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻃﺒﻴﻌﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑـﺪﻧﺒﺎل راه ﻫـﺎﻳﻲ ﺑﺮاي ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ اﻳﻦ اﻳﺪهﻫﺎ ﺑﺎﺷﻴﻢ. ﭼﺮا ﻛﻪ اﻓﺮاد ﺑﻮاﺳﻄﻪ ارﺗﺒﺎط ﻧﺰدﻳﻚ ﺑﺎ ﻛﺎري ﻛﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﻲدﻫﻨﺪ و ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﻜﺮار آن، ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺑﻪ ﺟﺰﺋﻴﺎت ﻛﺎر ﺑﻴﺸﺘﺮ آﺷﻨﺎ ﺑﻮده و در ﺻﻮرت ﻓـﺮاﻫﻢ ﺷـﺪن ﺷـﺮاﻳﻂ، ﻫﻤـﻴﻦ اﻓﺮاد ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدﻫﺎي اﺻﻼﺣﻲ اراﺋﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. از ﻃﺮف دﻳﮕﺮ ﭼﻮن ﺑﺨﺶ ﻣﻬﻤﻲ از وﻇﺎﻳﻒ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﻴﺮوي اﻧﺴﺎﻧﻲ ﺗﺤﺖ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﻲ وي اﻧﺠﺎم ﺷﻮد، ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ دﻟﻴﻞ ﺑﺮﺧﻲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ را ﻫﻨﺮ اﻧﺠﺎم ﻛﺎر ﺗﻮﺳﻂ دﻳﮕﺮان ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻛﺮده اﻧﺪ. تمامی سازمانها ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻔﻆ ﻭ ﺍﺭﺗﻘﺎء پیوسته ﻭ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻣﺴﺘﻤﺮ، ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺳﻪ ﻋﻨﺼﺮ ﺍﺳﺎﺳﻲ ﺧﻼﻗﻴﺖ، ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﻭﺭﻱ می باشند. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﺳﺘﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎ ﻭ ﺭﺍﻫﻜﺎﺭﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻭ ﺷﻜﻮﻓﺎﻳﻲ ﺍﻳﻦ سه عنصر ﺷﻮﻧﺪ، ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺧﺎﺻﻲ ﺩﺍﺭﺩ. ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎ ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﺭﺗﻘﺎﻱ ﺩﺍﺋﻤﻲ ﻭ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺍﻳﻦ ﺳﻪ ﻋﻨﺼﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﻧﻈﺎﻡ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﻫﺎ می باشد. ﺍﻳﻦ ﺳﻴﺴﺘﻢ یکی ﺍﺯ ﺍﺑﺰﺍﺭﻫﺎﻱ ﻣﻬﻢ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺸﺎﺭﻛﺘﻲ ﺍﺳﺖ(همان، 122). از ﻣﻴﺎن اﻧﺒﻮه روش ﻫﺎي ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ ﻳﻜﻲ از روﻳﻜﺮدﻫﺎي ﻧﺴﺒﺘﺎً ﺟﺪﻳﺪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺑﻪ رﺳﻤﻴﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﻦ اﻫﻤﻴﺖ ﻧﻴﺮوي اﻧﺴﺎﻧﻲ، ﺗﻼش ﻣﻲﻛﻨﺪ راه ﻜﺎرﻫﺎﻳﻲ ﺑـﺮاي ﺣـﻀﻮر ﻓﻌﺎﻻﻧـﻪ ﻛﻠﻴـﻪ اﻓﺮاد در ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺑﻴﺎﺑﺪ. اﻫﻤﻴﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ ﺑﻪ ﺣﺪي اﺳﺖ ﻛـﻪ ﻋـﺪهاي از ﺻـﺎﺣﺒﻨﻈﺮان ﻣﻌﺘﻘﺪﻧـﺪ ﻧﻈﺎم ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ آرﻣﺎﻧﻲ در ﺟﻬﺎن آﻳﻨﺪه ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻛﻠﻴﻪ آﺣﺎد ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻧﻪ ﻧﺨﺒﮕﺎن و ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﮔﺎن آﻧﺎن ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. در ﺷﻴﻮه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ، ﻧﻈﺎم ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻫﺎ ﻳﻜﻲ از ﻣﻔﻴﺪﺗﺮﻳﻦ راﻫﻜﺎرﻫﺎﺋﻴﺴﺖ ﻛﻪ در آن ﻛﻠﻴﻪ ﻛﺎرﻛﻨﺎن اﻳﻦ اﻣﻜﺎن را ﻣﻲﻳﺎﺑﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ اراﺋﻪ ﻧﻈﺮات و ﭘﻴـﺸﻨﻬﺎدﻫﺎي ﺧـﻮد ﮔـﺎﻣﻲ در ﺟﻬـﺖ ارﺗﻘـﺎء ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﺳﺎزﻣﺎن خویش ﺑﺮدارﻧﺪ(تنهایی، 1377، 190). اثربخشی عبارت است از درجه و میزان نیل به اهداف تعیین شده. به بیان دیگر اثربخشی نشان می‌دهد که تا چه میزان از تلاش‌های انجام شده نتایج مورد نظر حاصل شده است. این واژه کاربری زیادی در تعریف و اندازه گیری بهره‌وری دارد. به بيان ديگر اثربخشي نشان مي دهد که تا چه ميزان از تلاش انجام شده نتايج مورد نظر حاصل شده است. در حاليکه نحوه استفاده و بهره برداري از منابع براي نيل به نتايج، مربوط به کارآيي مي شود(اورجی، 1385، 122).

فهرست مطالب:

فصل اول:کلیات تحقیق 1-1

مقدمه 4

1-2 بیان مسئله 6

1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق 7

1-4 اهداف تحقیق 9

1-4-1 هدف کلی 9

1-4-2 هدف جزئی 9

1-5 فرضیه های تحقیق 9

1-5-1 فرضیه کلی 9

1-5-2 فرضیه های جزئی 9

1-6 مدل تحقیق 11

1-7 تعاریف نظری و عملیاتی واژه ها 12

فصل دوم: ادبیات و بیشینه تحقیق

بخش اول: مدیریت مشارکتی

2-1 مقدمه 15

2-2 پیشینه مدیریت مشارکتی 16

2-3 تعاریف مشارکت 18

2-4 انواع مشارکت 19

2-5 اهمیت و مبانی لزوم مشارکت کارکنان 20

2-6 اهداف مشارکت کارکنان 21

2-7 شیوه های مشارکت کارکنان در سازمان 21

2-8 شیوه های اجرایی نظام مدیریت مشارکت و زمینه تاریخی سیستم پیشنهادات کارکنان 22

2-9 فوائد مشارکت کارکنان 23

2-10 ویژگی های مدیریت مشارکتی 24

2-11 راه های مشارکت و همکاری و عوامل مؤثر در ایجاد زمینه مشارکت کارکنان 26

2-12 چرا مشارکت در سازمان ها کمرنگ است؟ 27 2-13 مسائل دشوار مشارکت و موانع رسیدن به مشارکت 27

2-14 موافقین و مخالفین مشارکت کارکنان 28

2-15 سنجش مشارکت پذیری سازمان 29

2-16 تاریخچه و تجربیات قرن اخیر در مشارکت 30

2-17 شورای مشارکت کارکنان در نظام ادواری ایران 32

2-18 هدف های شورای مشارکت کارکنان شامل 32

بخش دوم: اثر بخشی 2-19

تعریف اثربخشی 35

2-20 معیارها و مقیاس‌های اثربخشی سازمانی 35

2-21مدل‌های اثربخشی سازمانی 38

2-22 ادغام معیارهای اثربخشی 42

2-23 مفهوم اثربخشی در مدیریت 42

2-24 ارزيابي اثربخشي آموزش يعني: 43

2-25 ارزشيابي 43

2-26 اثربخشي منابع انسانی 43

2-27 هدف و ضرورت اثربخشي 44

بخش سوم: پیشینه تحقیق 46

تحقیقات داخلی: 46

تحقیقات خارجی: 47

فصل سوم: روش شناسی تحقیق 3-1مقدمه 49

3-2روش تحقیق 50

3-3 جامعه آماری 51

3-4 نمونه و روش نمونه گیری 51

3-5 روش ها و ابزار جمع آوری اطلاعات 51

3-6 ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری 52

3-7 ابزار و روش های تجزیه و تحلیل داده ها 52

3-8 استفاده از آمار توصیفی 52

3-9 استفاده از آمار استنباطی یا تحلیلی 53

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها 4-1

مقدمه 54

4-2 آمار توصیفی داده ها 55

4-3 آمار استنباطی داده ها

60 فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادها

5-1 مقدمه 80

5-2 یافته های پژوهشی مربوط به فرضیه اهم تحقیق

81 5-3 پیشنهادها 83

5-4 پیشنهادها برای تحقیقات بعدی 84

منابع

پایان

 

 

 

فروشگاه آنلاین محصولات دانلودی

پشتیبانی خرید: 09337266852


مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1352

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

استان گيلان-شهرستان تالش

تمام حقوق این سایت محفوظ است. کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما